Fot.: East News
Chińskie miasta chciałyby przyciągnąć do siebie
międzynarodowe gwiazdy
, upatrując w tym szansy na ożywienie gospodarki. Lokalni urzędnicy uważają, że koncerty supergwiazd mogłyby być pozytywnym impulsem dla gospodarki w czasach gdy mieszkańcy ograniczają wydatki z powodu trudnych warunków ekonomicznych. Wśród artystów, na których wizytę liczą władze, znajduje się m.in.
Taylor Swift
.
Do położonego na wschodzie kraju
Hangzhou
zgodził się przyjechać brytyjski piosenkarz
Ed Sheeran
, który ogłosił plany zorganizowania
sześciu koncertów
w tym mieście na przełomie lutego i marca. Będzie to jedyne miejsce w Chinach, do którego muzyk przyjedzie w ramach nadchodzącej trasy.
Huang Jiangping
, przedstawiciel lokalnego Biura Kultury, Radia, Telewizji i Turystyki, wyraził nadzieję, że być może uda się zaprosić również
Swift
. Choć podkreślił, że póki co nie podjęto żadnych konkretnych działań, żeby te plany się ziściły, stwierdził, że taki występ byłby "wydarzeniem, na które czekają fani muzyki na całym świecie". W ramach ubiegłorocznej trasy koncertowej Swift odwiedziła
Singapur
, który był dla niej jedynym przystankiem w Azji Południowo-Wschodniej. Spowodowało to wielkie rozczarowanie wśród mieszkańców m.in. Hong Kongu.
- Prawie każde miasto na świecie chce zaprosić Taylor Swift. Jej koncert w Hangzhou to wspaniałe marzenie i coś, do czego Hangzhou dąży - powiedział Huang.
Organizacja koncertów w Chinach jest jednak złożonym procesem, wymagającym przebrnięcia przez liczne regulacje i ograniczenia. Chiński rząd ostrożnie podchodzi do wydawania zgody na duże wydarzenia, szczególnie z udziałem zagranicznych artystów, z powodu obaw o wpływy kulturowe i kontrolę bezpieczeństwa.
Urzędnicy przewidują jednak, że występy Taylor Swift przyczyniłyby się do
zwiększenia chińskiego PKB
. Po zeszłorocznym koncercie oszacowano, że koncert Swift wygenerował przychód z turystyki na poziomie około
500 milionów dolarów singapurskich
(ponad 1,5 mln złotych).
Występ piosenkarki nie był jednak jedynym dochodowym wydarzeniem muzycznym w Azji. We wrześniu koncerty amerykańskiego rapera
Kanye'go Westa
w chińskim mieście Haikou wygenerowały zysk dla sektora turystycznego na poziomie około
373 milionów juanów
(ponad 200 tys. złotych) oraz sprawiły, że obłożenie hoteli przekroczyło 83%.