Logo
  • DONALD
  • MINISTERSTWO SPRAWDZA, JAK BARDZO SHEIN I TEMU PRZEGINAJĄ W MANIPULACJI KLIENTAMI

Ministerstwo sprawdza, jak bardzo Shein i Temu przeginają w manipulacji klientami

30.05.2024, 10:00
Ministerstwo Rozwoju i Technologii
zwróciło się do
Shein
i
Temu
z wnioskiem o udzielenie wyjaśnień dotyczących ich działania na polskim rynku. To reakcja na kolejne sygnały o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług przez te platformy. Sprawą zajmuje się też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Resort zauważa, że popularność Shein i Temu w Polsce gwałtownie rośnie. Według danych Gemius Mediapanel, w styczniu 2024 r. aplikacja oraz portal Temu miaływ Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja i portal - ponad 6 mln użytkowników.
"Niestety, jak wynika z analiz MRiT, sygnałów płynących do resortu (Polskie Towarzystwo Gospodarcze), zgłoszeń oraz skarg konsumentów i przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą stanowić
wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów
w zakresie m.in. ochrony konsumentów" - informuje ministerstwo.
Resort wypunktował nieprawidłowości, których dopuszczać mają się obie platformy. Wśród nich jest m.in.
nieprzestrzeganie przepisów tzw. Dyrektywy Omnibus
czyli brak prezentowania najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni. 
Platformie
Temu
ministerstwo zarzuca również stosowanie komunikatów mogących wywołać presję o konsumentów (np. „popularne”, „prawie wyprzedane”), niewłaściwe informowanie o minimalnej wartości zamówienia, stosowanie wprowadzających w błąd komunikatów dotyczących „kuponów” czy brak wskazywanie jednoznacznej i konkretnej ceny towarów.
W przypadku nieprawidłowości, których dopuszcza się
Shein
ministerstwo wylicza m.in. wprowadzający w błąd system ocen produktów, greenwashing i niejasne zasady wykorzystnaia kuponów.
Ministerstwo do obu platform wysłało
pisma
z prośbą o wyjaśnienia. Przypomnijmy, że sprawą zajmuje się też UOKiK:
W odpowiedzi na komunikat ministerstwa biuro prasowe Shein w Polsce wydało oświadczenie prasowe:
"W Shein, dążymy do zapewnienia naszym Klientom w Polsce bezpiecznych i przyjemnych zakupów, jednocześnie działając zgodnie z prawem krajowym oraz unijnym. Priorytetem jest dla nas przejrzystość i odpowiedzialność w działaniu, dlatego poczyniliśmy już istotne postępy w rozwiązaniu wielu kwestii wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ciągu ostatnich miesięcy informowaliśmy Ministerstwo o naszej gotowości do dialogu i z niecierpliwością czekamy na tę współpracę w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości" - napisano.
Zobacz też:
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA