fot. Urząd Miejski w Bytomiu
Pod koniec stycznia
bytomska rada miejska przyjęła uchwałę
, która ma ograniczyć
chaos reklamowy
na ulicach miasta. Projekt uchwały był konsultowany z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami. Mogli się oni wypowiedzieć w ramach przeprowadzanych badań, a także spotkań dyskusyjnych.
- Uchwała reklamowa pozwoli przeciwdziałać powstawaniu chaosu reklamowego w naszym mieście. Ze względu na to, że procedura przyjęcia tego aktu prawa miejscowego była dość skomplikowana i wymagała wielu uzgodnień, m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, proces opracowania finalnego tekstu uchwały trwał wiele miesięcy - tłumaczy prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
- O wprowadzenie regulacji i zmian w przestrzeni miejskiej upominali się mieszkańcy Bytomia podczas spotkań w dzielnicach i konsultacji społecznych. Najczęściej bytomianie zwracali uwagę na szyldozę w Śródmieściu i zbyt dużą liczbę reklam na historycznych budynkach - zauważa.
Zgodnie z nową uchwałą Bytom został
podzielony na trzy strefy
:
wrażliwą
(Śródmieście oraz najcenniejsze zabytkowo obszary miasta);
przyrodniczą
(tereny zielone w Bytomiu) i
komercyjną
(pozostałe rejony miasta).
Uchwała reguluje m.in. w strefie wrażliwej i przyrodniczej dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach. Oprócz tego ogranicza lokalizację szyldów do kondygnacji parteru, witryn oraz strefy wejściowej do budynku.
"Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w uchwale jest dopuszczenie możliwości zachowania szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach" - informuje biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Z kolei w strefie komercyjnej przepisy dopuszczają możliwość stosowania większego formatu szyldów w przypadku wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych, a także możliwość montażu pylonów, totemów i masztów flagowych o określonych wymiarach.
Zmiany wprowadzone za pomocą uchwały dotyczą także
ogródków gastronomicznych
. Restauratorzy są zobligowani do ujednolicenia ich kolorystyki, a także stosowania określonych materiałów.
Dla przykładu na rynku
nie będzie można ustawić zwykłych plastikowych krzeseł ogrodowych
, ponieważ ogródki w strefie wrażliwej powinny być wyposażone w stoliki i krzesła wykonane z drewna, metalu lub wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Zgodnie z zapisami parasole, markizy etc. powinny mieć kolor biały, beżowy, kremowy lub ciemnozielony.
fot. Urząd Miejski w Bytomiu
Nowe przepisy muszą zostać teraz opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Okres
, od którego będą obowiązywały, zapisy uchwały jest
różny w zależności od rodzaju reklam
. Będzie on wynosił 12 miesięcy w przypadku siatek i banerów, 2 lata w przypadku szyldów, 5 lat w przypadku pozostałych tablic i urządzeń w strefie wrażliwej i 8 lat w przypadku pozostałych tablic i urządzeń w strefie przyrodniczej oraz komercyjnej.