fot. East News / Urząd m. st. Warszawy
Od dziś w Warszawie obowiązuje
Strefa Czystego Transportu
. Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Do strefy nie wjadą
pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat
lub niespełniające normy Euro 2 i pojazdy z
silnikiem diesla
(w tym LPG) starsze niż 19 lat
lub niespełniające normy Euro 4.
Co więcej, wymagania stawiane samochodom będą regularnie
zaostrzane co dwa lata
. Od 2026 roku pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 roku, a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 roku.
Stołeczny ratusz zwraca uwagę, że obecnie wymogów obowiązujących od 1 lipca nie spełnia jedynie
3 procent pojazdów poruszających się po Warszawie
.
Władze miasta przewidziały także
wiele wyjątków
. Do strefy starymi samochodami będą mogli nadal wjeżdżać wszyscy ci, którzy płacą w stolicy podatki, czyli większość mieszkańców. Oprócz tego wyłączeni mają być seniorzy (osoby powyżej 70 lat) i osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Osoby te mają być zwolnione ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania, czyli przepisy będą ich dotyczyć dopiero od 2028 roku. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
Dodatkowo wyjątkami są objęte także służby, pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością czy też np. autobusy szkolne.
Oprócz tego władze miasta mogą zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez cztery dni w roku.
Przedstawiciele miasta podkreślają, że tak naprawdę efekt wdrożenia programu będzie można zaobserwować dopiero w 2028 roku:
-
Taki naprawdę zauważalny efekt to będzie 2028 rok
, kiedy spodziewamy się redukcji mniej więcej o połowę wielkości emisji tlenków azotu - ocenia Bartosz Piłat, koordynator wdrażania Strefy Czystego Transportu w Warszawie.
Nad podobnym rozwiązaniem pracują Kraków i Wrocław.