Logo
  • DONALD
  • INFLUENCERZY Z BRANŻY FITNESS Z ZARZUTAMI OD UOKIK ZA KRYPTOREKLAMY NA INSTAGRAMIE

Influencerzy z branży fitness z zarzutami od UOKiK za kryptoreklamy na Instagramie

25.07.2022, 16:32
Od pewnego czasu 
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 
uważniej przygląda się 
współpracom
 reklamowym podejmowanym przez influencerów w mediach społecznościowych. UOKiK walczy przede wszystkim o to, aby treści komercyjne np. na Instagramie były prawidłowo i uczciwie oznaczane, chce walczyć też z reklamowaniem scamu. 
Dziś UOKiK poinformował o postawieniu pierwszych zarzutów trzem influencerom z branży fitness oraz ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczaniu reklam. Chodzi o firmę
Olimp Laboratories
produkującą m.in. suplementy diety oraz reklamujących ich influencerów:
Kasię Durską, Kasię Oleśkiewicz- Szubę
i
Piotra Liska
Spółce Olimp Laboratories postawiono zarzut
"kryptoreklamy"
. Jak wskazuje UOKiK, firma w korespondencji z influencerami "namawiała ich do stosowania niejasnych oznaczeń, sprzecznie do zaleceń komunikowanych od samego początku przez Urząd. Influencerzy mieli bowiem oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami jak: #olimpad #nazwaproduktu". 
- Stosowanie hashtaga składającego się z połączenia nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem "AD" niewiele ma wspólnego z transparentnymi działaniami reklamowymi w internecie, zwłaszcza, że Olimp Laboratories w mailach do swoich partnerów biznesowych nawiązuje do "mocnego zainteresowania UOKiK poczynaniami influencerów na portalach social media" - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Influencerom postawiono z kolei zarzuty "
niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie"
 zarówno tych sponsorowanych przez Olimp, jak i innych. UOKiK uznał, że internetowi twórcy nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czym mogą wprowadzać swoich odbiorców w błąd. 
- Zebraliśmy materiały, które potwierdziły, że nieoznaczanie postów komercyjnych w sieci nie wynika z zaniedbań twórców, a wytycznych reklamodawców. To niedopuszczalne i nie zamierzamy tego tolerować. Za nieprawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych odpowiedzialność ponieść może zarówno sam influencer, jak i reklamodawca, z którym współpracuje. Influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie robić tego, co im każe reklamodawca. Są przedsiębiorcami, co wiąże się nie tylko z wykonaniem usługi i otrzymywaniem wynagrodzenia, ale też z koniecznością przestrzegania obowiązków natury prawnej oraz dobrych obyczajów - mówi prezes UOKiK. 
- Upominaliśmy rynek od dawna o tym, aby reklamodawcy oraz sami influencerzy przejrzyście informowali o komercyjnym charakterze wpisów w mediach społecznościowych. Wskazywaliśmy określenia, które są niewystarczające i mogą tym samym wprowadzać odbiorców w błąd. Jeśli słowo "współpraca" tak bardzo przypadło twórcom do gustu, to powinni oni wówczas wyraźnie określać jej charakter np. jako komercyjna/reklamowa, aby nie pozostawiać swoim odbiorcom wątpliwości - dodaje.
Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do
10 proc. obrotu
.
Zobacz też: 
 
 
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »

Źródła:

2. https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1551495615305105409?s=20&t=Ce0Hx0xF2fmCK2dmF0hWrQhttps://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1551495615305105409?s=20&t=Ce0Hx0xF2fmCK2dmF0hWrQ
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA