fot. Twitter
Koncern spożywczy
Nestlé wycofuje specjalną serię batonów KitKat w Indiach
ze względu na ogromne oburzenie hinduskiej społeczności. Na opakowaniach przedstawiono
wizerunki świętych bóstw hinduskich
, co spotkało się z negatywnym odzewem internautów, ponieważ "papierki" można deptać czy wyrzucać do kosza.
Projekt limitowanych opakowań został wykonany w ramach akcji "Przerwy w podróży KitKat". Indyjska wersja miała być hołdem złożonym lokalnym artystom: zawierały obrazy hinduskich bóstw Lorda Jagannatha, Balabhadry i Maty Subhadry.
Konsumenci odebrali jednak zamiary autorów opakowań zupełnie inaczej i potraktowali to jako
brak szacunku dla bogów
i wiary hinduskiej.
"Chcieliśmy zachęcić ludzi do poznania sztuki i jej rzemieślników. Rozumiemy delikatność sprawy i żałujemy, że nieumyślnie zraniliśmy nastroje ludzi" - napisało Nestlé w oficjalnym oświadczeniu. Tłumaczą, że ich intencją było "
świętowanie kultury Odishy
za pomocą wzorów na opakowaniach przedstawiających 'Pattachitrę;, formę sztuki, którą można jednoznacznie zidentyfikować dzięki jej żywym obrazom".
W 2020 roku w obliczu protestów zapoczątkowanych po brutalnej interwencji policjantów wobec George’a Floyda i ruchu Black Lives Matter, koncern
zmienił nazwę galaretek w czekoladzie Chicos
i malinowych cukierków do żucia
Red Skin
.
"Redskin" w języku angielskim jest
obelgą używaną do opisu rdzennych plemion
żyjących na terenie Ameryki Północnej. "Chico" to określenie
stereotypowego przedstawiciela społeczności Latynosów
: