Jan Śpiewak
od kilku dni po raz kolejny porusza na swoim Instagramie temat
reklamowania alkoholu w mediach społecznościowych
i tego, jak wpływa to na zachowania Polaków. Zaczęło się od sprawy
Maffashion
, która reklamowała włoskie piwo.
Później Śpiewak pokazywał kolejne przykłady reklamowania alkoholu przez celebrytów, przypominając, że jest to niezgodne z prawem. Na jego kanale na YouTube pojawił się również film "Jak elity rozpijają Polaków", w którym aktywista krytykuje m.in.
Radosława Kotarskiego, Julię Wieniawę czy Anję Rubik
.
Przy okazji po raz kolejny pojawił się wątek
Janusza Palikota i Kuby Wojewódzkiego
, którzy regularnie reklamują w mediach społecznościowych m.in. swoją wódkę. Śpiewak już jakiś czas temu nagłaśniał tę sprawę, alarmując, że tego typu akcje promocyjne są bardzo szkodliwe.
Dziś Śpiewak poinformował, że
złożył do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
przez Palikota i Wojewódzkiego.
"Złożyłem zawiadomienie do prokuratury na Palikota i Wojewódzkiego o możliwości popełnienia przez nich przestępstwa z art. 452 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
W Polsce
zakazana
jest reklama mocniejszych niż piwo alkoholi. Jednocześnie sama reklama piwa jest dopuszczona
pod szczególnymi warunkami
- nie może się kojarzyć z sukcesem zawodowym, fizyczną atrakcyjnością, czy relaksem. Złamanie tego przepisu jest przestępstwem obarczonym karą nawet do pół miliona złotych" - pisze Śpiewak.
|Tymczasem dwie bardzo znane osoby publiczne zrobiły sobie z łamania prawa źródło gigantycznych dochodów. Palikot i Wojewódzki świadomie łamią od miesięcy ustawę o wychowaniu w trzeźwości reklamując piwo i wódkę własnej produkcji na swoich mediach społecznościowych. Ma to ogromnie demoralizujący wpływ na innych producentów alkoholi i celebrytów, którzy skuszeni ogromnymi zyskami również łamią prawo. Przede wszystkim Palikot i Wojewódzki
łamią ludziom życie
przedstawiając picie piwa i wódki jako odpowiedź na życiowe problemy, chwilę wytchnienia i relaksu, a nawet źródło szczęścia. Jest to szczególnie niebezpiecznie, gdyż
przekaz i produkty tych dwóch arcypatusów są skierowane przede wszystkim do bardzo młodych ludzi"
.
Śpiewak udostępnił również w swoich mediach społecznościowych
wzór zawiadomienia
i namawia swoich obserwatorów, aby sami zgłaszali reklamujących alkohol.
"Wystarczy uzupełnić, załączyć screeny postów czy relacji i wysłać do najbliższej prokuratury mejlem na biuro podawcze. Posprzątajmy internet z alkopatusów. Takie zawiadomienie nie sprawia, że będziesz stroną w postępowaniu, ale prokuratura ma obowiązek takie zawiadomienie rozpatrzyć. Im nas więcej tym większa szansa, że zaczną podchodzić do sprawy poważnie" - tłumaczy.