Spotify
świętuje właśnie
10 lat obecności w Polsce
. Z tej okazji platforma przygotowała zestawienie najczęściej streamowanych artystów i utworów od 2013 roku. Okazuje się, że przez Polacy najchętniej słuchają rapu, doceniają też rodzimych twórców.
Spotify zauważa, że
popularność polskiej muzyki wzrasta z roki na rok
.
"W samym 2022 polskie piosenki na Spotify zostały odtworzone na świecie aż 17 miliardów razy, co stanowi imponujący wynik w porównaniu z 179 milionami odtworzeń na koniec roku 2013. Ten trend pokazuje, że konsumpcja lokalnej muzyki miała znaczący wpływ na listy przebojów. W pierwszym roku działalności Spotify w Polsce na liście przebojów Top 100 znajdowało się zaledwie 5 utworów lokalnych twórców. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 76" - czytamy w komunikacie prasowym Spotify.
"Prawdziwy
boom
na polską muzykę rozpoczął się między 2017 a 2018 rokiem, kiedy liczba polskich piosenek na playlistach zwiększyła się z 9 do aż 43, i od tamtej pory sukcesywnie wzrasta".
W ostatniej dekadzie bardzo
zmieniły się też gusta muzyczne Polaków
. Gdy Spotify startował w Polsce, najchętniej słuchanym gatunkiem muzycznym był rock. Obecnie jest to
polski hip hop i polski trap
.
Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce najchętniej streamowanych artystów
w Polsce od 2013 roku są wyłącznie polscy artyści
. Na podium znaleźli się Taco Hemingway, Mata i White 2115, dalej są Bedoes, Quebonafide, Lanek, sanah, Young Igi, Malik Montana i Żabson.
Najczęściej streamowane utwory
w ostatniej dekadzie to
Kiss cam
Maty,
California
White'a i
Disney
Kizo. Dalej na liście znalazły się
Szafir
(Mata),
Impreza
(Sobel) i
Bubbletea
(Quebonafide i Daria Zawiałow).
Jedynym zagranicznym utworem w pierwszej dziesiątce jest
Blinding Lights
The Weeknd, który znalazł się na miejscu 10.
Spotify przygotowało specjalną
playlistę
z najczęściej streamowanymi utworami ostatniej dekady.
Spotify przygotowało też listę
najchętniej streamowanych artystek
. Po sanah widnieją na niej Daria Zawiałow, Margaret, Young Leosia i Brodka.
Spotify, podsumowując swoje 10 lat w Polsce, chwali się, że od początku wspomaga polskich artystów, np. wprowadzając specjalne narzędzia dla artystów. W 2017 roku uruchomiono
Spotify for Artists
pomagające polskim twórcom w jeszcze bardziej efektywnym docieraniu do słuchaczy. W 2021 roku ruszył natomiast projekt "EQUAL Polska", którego celem jest wspieranie polskich artystek. W zeszłym roku Spotify wystartował z kolei z projektem Fresh Finds Polska, który ma pomóc wspieraniu karier artystów niezależnych.