9 maja Królewska Armia Tajska ogłosiła, że
zabroni dostarczania przesyłek z Lazady
, sklepu internetowego, który ma status giganta e-commerce, do którejkolwiek ze swoich baz wojskowych.
Wojsko bojkotuje platformę po
reklamie, która rzekomo obraziła rodzinę królewską
. W Tajlandii obowiązują surowe przepisy dotyczące zniesławiania, obrażania lub grożenia członkom rodziny królewskiej. Decyzja oznacza, że 245 000 członków tajskiego wojska otrzyma zakaz korzystania z witryny internetowej.
- Wszystkie jednostki wojskowe w całym kraju powinny powstrzymać się od zamawiania produktów od Lazady - przekazał królewski dowódca armii Narongpan Jitkaewthae.
Kobieta na wózku inwalidzkim
, która była bohaterką kontrowersyjnej reklamy na TikToku, miała wyśmiewać młodszą siostrę króla Vajiralongkorna,
księżniczkę Chulabhorn, która cierpi na chorobę autoimmunologiczną znaną jako toczeń
. W spocie wystąpiły influencerki Aniwat "Nara" Prathumthin i Thidaporn "Nurat" Chaokuwiang.
Minister gospodarki cyfrowej Tajlandii, Chaiwut Thanakamanusorn, powiedział dziennikarzom, że
rząd rozważa podjęcie kroków prawnych
przeciwko agencji reklamowej odpowiedzialnej za film, a także samej Lazadzie. Za każde przestępstwo zniesławiania, znieważania lub grożenia królowej Mahi Vajiralongkorn, jej spadkobiercy lub regenta
grozi kara pozbawienia wolności do 15 lat
.
Lazada jest jednostką ogromnego chińskiego holdingu Alibaba Group, który jest właścicielem m.in. Aliexpress.