Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
wydał komunikat, w którym przekazał, że
PayPal Europe
nałożona kara w wysokości ponad
106 mln złotych
. Wszystko w związku ze stosowanymi przez firmę niedozwolonymi postanowieniami. Mowa m.in. o bardzo ogólnym katalogu działań zabronionych i dotkliwych sankcjach dla użytkowników, za złamanie warunków umowy. Ma chodzić o 34 klauzule zawierające listę zabronionych użytkownikom działań i katalog sankcji:
"Wśród nich były m.in. zapisy mówiące o ukaraniu użytkownika choćby za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta. PayPal zakładał też, że nie wolno naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy), bo może się to skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji" - napisano w oświadczeniu UOKiK.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny uważa, że
"charakter naruszeń jest bezprecedensowy"
:
"Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć, które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie" - uważa.
Decyzja nie jest prawomocna i spółka może odwołać się od niej.