Logo
  • DONALD
  • DODA, CHAJZER I ROZENEK DOSTALI KLAPSA OD UOKIK ZA NIEPOPRAWNE OZNACZANIE REKLAM

Doda, Chajzer i Rozenek dostali klapsa od UOKiK za niepoprawne oznaczanie reklam

03.03.2025, 15:45
fot. Instagram @m_rozenek, @dodaqueen, @filip_chajzer
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
poinformował dziś, że nałożył łącznie prawie
pół miliona złotych kar
na Filipa Chajzera, Dorotę Rabczewską i Małgorzatę Rozenek-Majdan za
nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych
na Instagramie.
Firma
Filipa Chajzera
Warsaw Media otrzymała
80 tys. 895 zł
kary. Influencer promował marki Thai Bali Spa, New Balance czy salon Skody Auto Wimar. W swoich wpisach oznaczał jedynie markę. Po postawieniu zarzutów zdarzało się, że stosował rekomendowane hashtagi #reklama lub #współpracareklamowa, ale umieszczał je na końcu opisu, przez co były praktycznie niewidoczne dla użytkowników. Urząd nakazał mu zaprzestania takich praktyk.
Z kolei
Dorota Rabczewska
miała prowadzić wiele płatnych działań promocyjnych, m.in. na zlecenie kosmetycznej spółki Sodore, agencji reklamowej WhitePress, marek Activlab czy Rainbow Tours. Oznaczała je jedynie przez wskazanie nazwy marki lub przez widoczne dopiero po rozwinięciu opisu oznaczenie #współpraca. Została obciążona karą
191 tys. 523 zł
i nakazem zaprzestania praktyki.
Jak przekazano
Małgorzata Rozenek-Majdan
działała reklamowo na rzecz kilkudziesięciu podmiotów, np. Henkel Polska, Noyo Pharm, Oceansapart oraz AllNutrition. W publikacjach wskazywała jedynie nazwę marki oraz czasami używała hasztagu #współpraca, jednak w sposób niemal niewidoczny. Influencerka otrzymała karę w wysokości
220 tys. 267 zł
, jednak Urząd wskazał, że influencerka już poprawiła swoje działania do czasu wydania decyzji i używa rekomendowanych oznaczeń.
"Trójka influencerów promowała produkty różnych marek, nie używając jednoznacznych oznaczeń. Publikacje komercyjne były podobne do materiałów neutralnych również w treści i stylu, np. sugerowały spontaniczność wyboru produktu lub odpowiedź na pytania odbiorców. Zdarzało się, że były oznaczane jedynie wzmianką o marce, niejednoznacznie lub w niewidocznych miejscach" - stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Decyzje nie są prawomocne i przedsiębiorcom
przysługuje odwołanie
do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA