Logo
  • DONALD
  • NAJPIERW TRZEBA ZBUDOWAĆ MASĘ KRYTYCZNĄ PASAŻERÓW, POTEM LOTNISKO - REKOMENDACJA DLA PREMIERA O CPK

Najpierw trzeba zbudować masę krytyczną pasażerów, potem lotnisko - rekomendacja dla premiera o CPK

09.05.2024, 06:00
Pod koniec kwietnia
Polskie Porty Lotnicze o
głosiły plan
rozbudowy lotniska Chopina
, który miałby zwiększyć przepustowość portu do 30 mln pasażerów rocznie. Szybko pojawiły się komentarze, że plan rozwijania warszawskiego lotniska to tak naprawdę plan pogrzebania
Centralnego Portu Komunikacyjnego
, którego budowa wywołuje skraje emocje.
Niebawem premier ma otrzymać
rekomendacje dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
. Dokument ma już być gotowy.  Filip Czernicki,
prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego
w rozmowie z
Rzeczpospolitą
zapewnia, że lotnisko powinno powstać, jednak być może w zupełnie innym kształcie:
- Na obecnym etapie projekt CPK powinien bazować na rzetelnych analizach. Inwestycja ma być uzasadniona, nieprzeskalowana. CPK potrzebuje ogromnego budżetu, a ja nie chcę wydać ani jednej złotówki niepotrzebnie. Tymczasem dziś emocje są duże, udzielają się właściwie wszystkim - powiedział dziennikowi Czernicki.
- Uważam, że nowe lotnisko w którymś momencie
będzie jednak potrzebne
. Dziś nie jest przedmiotem dyskusji, czy ono powstanie, ale kiedy i w jakim kształcie [...]. Wszystkie analizy, które mamy,
wskazują na lata 2032-2035
. To szeroki przedział, ale wynika z kilku aspektów. Dotychczasowy harmonogram był kompletnie nierealny, był produktem myślenia życzeniowego - dodał.
Prezes CPK przekazał, że przygotowany dokument ma 1 tys. stron. W jego opinii poinwin on przekonać premiera, że budowa CPK jest potrzebna:
- Jestem przekonany, że analizy przedstawione po audytach uzasadniają budowę CPK. I uważam, że program CPK daje szanse rozwojowe dla Polski w dłuższym horyzoncie czasu. Są jednak przesłanki, które muszą być brane pod uwagę.
Kwestia budżetu projektu to decyzja strategiczna
- odrzekł prezes CPK.
Oprócz tego wskazał on, że by mówić o budowie CPK, należy też myśleć o
rozbudowie kolei
i to powinno w jego ocenie nastąpić w pierwszej kolejności:
- Nikt dzisiaj nie podważa konieczności budowy, zwłaszcza linii kolejowej Y z Warszawy do Łodzi i dalej do Wrocławia i do Poznania, a przy wsparciu unijnym także linii Katowice-Ostrawa, co dałoby bardzo korzystne połączenie szybką koleją do Pragi. Przy tym wszystkim podkreślał jednak, że cały projekt CPK w zakresie rozmiaru i skali będzie podlegała weryfikacji, a sam projekt lotniska - jak wynika z analiz - powinien zostać zoptymalizowany - stwierdził.
- Do czasu otwarcia lotniska
musi powstać masa krytyczna ruchu pasażerskiego
, bez której tak duża infrastruktura będzie nierentowna. (...) Projekt w naszym ujęciu ma odpowiadać na konkretną potrzebę - zapewnienia możliwości transportowych w Polsce. Nie ma być celem samym w sobie z jego godnościowymi i politycznymi konotacjami - dodał.
- Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość - zauważył.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA