Eksperci z londyńskiego
Centre for Economic Policy Research
przeanalizowali związek pomiędzy
wydatkami na reklamę
a
poziomem zadowolenia z życia Europejczyków
. To pierwsze tego typu badanie w Europie, wcześniejsze koncentrowały się przede wszystkim na badaniu wpływu reklam na konkretne grupy konsumentów, głównie na dzieci.
Zbadano
900 tysięcy odpowiedzi losowo wybranych obywateli UE z 27 krajów
, ankietowanych corocznie od 1980 do 2011 r. oraz całkowity poziom wydatków na reklamę w tych samych latach. Okazało się, że za obserwowanymi wahaniami w wydatkach na reklamy szły wahania oceny zadowolenia z życia:
im większe wydatki na reklamę, tym mniejsza późniejsza satysfakcja z życia
: mniejsze poczucie szczęścia i większa frustracja.
Eksperci dodają, że negatywny wpływ reklamy na zadowolenie z życia jest równie silny przy włączeniu do badania też innych zmiennych: bezrobocia czy innych warunków społeczno-ekonomicznych.
Wyniki badania sugerują, że
hipotetyczne podwojenie wydatków na reklamę spowodowałoby spadek zadowolenia z życia o 3%
. Dla porównania, nieudane małżeństwo powoduje spadek zadowolenia z życia średnio o 6%, a utrata pracy o 12%.