Logo
  • DONALD
  • ZANDBERG CAŁY CZERWONY NAKRZYCZAŁ NA MINISTRA ZA PODWYŻKI W PKP: "TERAZ POLACY MAJĄ DROŻEJ NIŻ NIEMCY"

Zandberg cały czerwony nakrzyczał na ministra za podwyżki w PKP: "teraz Polacy mają drożej niż Niemcy"

12.01.2023, 07:00
Od 11 stycznia w
PKP Intercity
obowiązują nowe ceny biletów. Jak informowała spółka,
podwyżka
dotknie wszystkich kategorii pociągów, od 11,8% dla połączeń TLK i Intercity do 17,8 dla pociągów Express Intercity Premium. Powodem podwyżek mają być inflacja i rosnące ceny energii.
Podwyżki w PKP Intercity krytykują
politycy Lewicy
, którzy apelowali do
ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka
o zatrzymanie ich. 
- Polaków nie będzie stać na tanie i szybkie podróżowanie. Koszt biletów będzie zaporowy, tymczasem tańszych połączeń TLK i IC, gdzie bilety również drożeją, jest mało i w godzinach szczytu jesteśmy bardzo często skazani na najdroższe ekspresy. Domagamy się zamrożenia tych podwyżek - mówiła na wtorkowej konferencji prasowej posłanka Lewicy
Paulina Matysiak
Dyskusja na ten temat pojawiła się również podczas wczorajszego posiedzenia Sejmu.
Adrian Zandberg
, zwracając się do ministra Adamczyka, podkreślał, że
Polacy mają droższe bilety kolejowe niż Niemcy.
- Od dzisiaj na wielu trasach Polak zapłaci za bilet kolejowy więcej niż Niemiec. Od dzisiaj, panie mistrze Adamczyk, do pana okręgu wyborczego można taniej dolecieć samolotem. To jest szkodliwy absurd. Cała Europa chroni pasażerów, chroni ten najbardziej ekologiczny środek transportu, a wy wprowadzacie naprawdę absurdalne podwyżki i
zniechęcacie Polaków do najbardziej ekologicznej formy transportu
- mówił Zandberg.
- Ale przede wszystkim tych podwyżek można było uniknąć. Jest gotowy pakiet propozycji posłanki Pauliny Matysiak: obniżenie cen za dostęp do infrastruktury i zmiany w VAT. Można było tych podwyżek uniknąć panie ministrze. Ja widzę, że pan jest zdezorientowany i chyba nie wie pan, o co chodzi. Pani posłanka Matysiak na pewno chętnie pana wyedukuje i powie, w jaki sposób to zrobić.
Lewica proponuje m.in.
obniżenie VAT na bilety kolejowe z 8% do zera. 
- Tak właśnie zrobiła Finlandia. Organizacje branżowe od miesięcy zachęcają też do obniżenia opłat za dostęp do infrastruktury lub jej całkowitego zdjęcia dla przewoźników pasażerskich. Z takich rozwiązań korzysta Luksemburg, Holandia, Luksemburg czy Austria, do takich działań zachęca Unia Europejska - mówiła Matysiak na wtorkowej konferencji.
- To ostatnia chwila, by uratować polskie rodziny przed kolejnym ciosem. Lewica żąda rezygnacji z tych podwyżek. Podwyżki uderzą też w osoby, które kursują pociągiem codziennie. Ministrowi Adamczykowi może się wydawać, że kilkanaście procent podwyżki to wielkie kwoty. W skali roku to jednak poważne uderzenie w budżety domowe.
Na Twitterze rozgorzała jednak dyskusja nad twierdzeniem, że
Polacy płacą za bilety kolejowe więcej niż Niemcy
. Wielu branżowych dziennikarzy wskazuje, że to nieprawda.
 Kacper Świłowski
- dziennikarz piszący dla GreenNews.pl, wskazuje, że nie można porównywać "gołych" biletów Deutsche Bahn z biletami PKP Intercity.
"39,90 euro, pojawiające się w porównaniach, to Super Sparpreis, bardzo niepewna opcja dla podróżującego. Co jest nie tak z biletem Super Sparpreis? Nie da się go anulować. Do ceny biletu należy doliczyć domyślnie jeszcze 4,5 euro (rezerwacja miejsca jest w DB płatna)" - wskazuje, podkreślając, że
system zwrotów działa na korzyść PKP Intercity
W serii wpisów na Twitterze tłumaczy również inne różnice między polską a niemiecką koleją. Zauważa jednak, że podwyżki w PKP są wprowadzane po rekordowym dla spółki roku pod względem liczby podróżujących.
Jakub Madrjas
piszący m.in. dla Rynku Kolejowego, zwraca natomiast uwagę, że medialne publikacje, w których porównuje się ceny biletów w Niemczech i Polsce, nie są dokładne: np.
porównują najtańszą opcję biletu Deutsche Bahn z najdroższą opcją biletu PKP Intercity
. Jego zdaniem nie można również porównywać
niemieckiego biletu za 49 euro
 do cen w PKP Intercity. Bilet miesięczny, który zacznie w Niemczech obowiązywać od kwietnia, obejmie połączenia miejskie i regionalne - to znaczy, że w Polsce praktycznie nie objąłby żadnych połączeń PKP Intercity. 
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA