Rząd ma zająć się
przepisami regulującymi m.in. reklamy suplementów diety.
Prace nad projektem ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, w której będą się znajdowały nowe regulacje, są zaplanowane na
IV kwartał roku.
W projekcie ustawy, którym będą zajmować się politycy, znalazł się zapis o obowiązkowym zamieszczaniu podczas prezentacji lub reklamy suplementu diety
komunikatu
:
"Suplement diety jest środkiem spożywczym
, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplement diety nie ma właściwości leczniczych".
Oprócz tego w reklamach trzeba będzie zaznaczać, że prawidłowo zbilansowana
dieta dostarcza wszystkich niezbędnych składników
odżywczych takich jak witaminy, składniki mineralne, a suplementy powinny być stosowane wyłącznie jako uzupełnienie ich niedoborów.
Co więcej, w projekcie zapisano, że w reklamach
nie będzie można wykorzystywać wizerunku autorytetów i ekspertów w dziedzinie nauk medycznych
i nauk o zdrowiu. Zwłaszcza osób wykonujących zawody medyczne. Nie będzie można także używać przedmiotów mogących budzić skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, takich jak np. stetoskop, aparat do mierzenia ciśnienia, łóżko medyczne, czy sprzętu do ćwiczeń fizjoterapeutycznych. Nie będzie też można wykonywać czynności związanych z zawodami medycznymi i przypominających je, takich jak wypisywania recept, sprzedaż w aptece lub punkcie aptecznym.
W projekcie ustawy zapisano, że reklamy suplementów
nie będą mogły być także kierowane do dzieci poniżej 12. roku życia,
nie będą też mogły wprowadzać w błąd co do właściwości suplementu diety poprzez zawieranie wspólnego głównego członu z nazwą wyrobu medycznego, produktu leczniczego lub wspólnego znaku graficznego, lub towarowego.
Projekt ustawy zawiera także zapis, by mówiący o tym, by
odseparować produkty lecznicze i suplementy diety
oferowane w aptekach, punktach aptecznych czy też placówkach obrotu pozaaptecznego.
Zaproponowano także, by
zabronić reklamy i prezentacji suplementów diety w jednostkach systemu oświaty
,
w aptekach i punktach aptecznych
, z wyjątkiem prezentowania suplementów diety w wydzielonych miejscach umieszczonych w polu widzenia kupującego, które muszą być oddzielone od miejsc, na których są prezentowane produkty lecznicze, wyroby medyczne. Nie mogłyby one znajdować się także w bezpośrednim sąsiedztwie punktu obsługi klienta.
Proponowane w ustawie zmiany mają się także zająć kwestią prezentacji i reklamy suplementów diety wprowadzanych pod podobną lub zbliżoną do produktów leczniczych.
Warto dodać, że z badania przeprowadzonego na zlecenie producenta suplementów OSAVI wynika, że ponad
67 procent Polaków zażywa suplementy diety.
Najczęściej sięgają oni po preparaty witaminowo-mineralne, suplementy na poprawę wyglądu skóry, włosów i paznokci, a także te wzmacniające stawy i kości.