Kilkanaście dni temu
w polskich i zagranicznych mediach
pojawiały się artykuły sugerujące, że
chińskie statystyki dotyczące koronawirusa za przekłamane
, ponieważ w Chinach od listopada 2019 roku do marca 2020 roku
"zniknęły 22 mln użytkowników telefonów".
Według danych opublikowanych przez
trzech największych chińskich operatorów telefonii komórkowej, liczba abonentów w styczniu i lutym spadła w sumie o 20,65 mln
. China Mobile Ltd. odnotowała spadek o prawie 7,25 mln abonentów w ciągu dwóch miesięcy, podczas gdy China Unicom Hong Kong Ltd. straciła 7,8 mln abonentów, a China Telecom Corp. 5,6 mln tylko w lutym.
Agencja prasowa Associated Press postanowiła zweryfikować pogłoski o tym, że spadek liczby abonentów jest związany liczbą zgonów na Covid-19. Reporterzy skontaktowali się z operatorami chińskich telefonii komórkowej.
"Było to spowodowane głównie ograniczeniem działalności biznesowej i społecznej wynikającej z wybuchu epidemii COVID-19.
Wielu klientów w Chinach posiada wiele kart SIM i często używa do tych działań swoich nieprymitywnych kart SIM
" - tłumaczy przedstawiciel China Mobile Ltd.
Przedstawiciel China Unicom przyznał, że wszystko spowodowane jest trudną sytuacją na rynku:
"Przez pierwsze dwa miesiące 2020 roku, stojąc w obliczu wyzwań takich jak nasycenie rynku, ostra konkurencja rynkowa i nowy wybuch koronaawirusa, firma utrzymywała samodyscyplinę w zakresie racjonalnej i uporządkowanej konkurencji" - powiedział przedstawiciel China Unicom.
Associated Press podaje, że
operatorzy telefonii komórkowej spadek liczby abonentów przypisują temu, że obliczu trudnej sytuacji
na rynku Chińczycy zdecydowali się zrezygnować z kilku usług, które dotychczas posiadali. W Chinach każda osoba może mieć nawet 15 numerów telefonów.
Według
Associated Press powiązanie zniknięcia 22 mln abonentów ze zgonami na koronawirusa jest fałszywą informacją.
Podobnego zdania jest polski serwis Fake News. Serwis podaje podobne argumenty jak Associated Press, ale również powołuje się na zmiany na chińskim rynku telefonii komórkowej.
Według serwisu inwestorzy w ostatnich miesiącach skoncentrowali się na
inwestycjach w technologię 5G,
co przełożyło się także na wzrost liczby abonentów 5G.
"China Mobile zarejestrowało ponad 15 milionów abonentów 5G cztery miesiące po uruchomieniu, w tym 8,7 miliona w samym lutym. China Telecom zanotowało 10,7 miliona subskrypcji 5G, w tym blisko 3 miliony w lutym" - podaje serwis Fake News.
Serwis powołuje się także na informacje
Telecoms.com, który sugeruje, że w związku z pandemią koronawirusa,
operatorzy chętniej usuwają nieaktywne konta w swoich sieciach.
Dzięki czemu zwiększają w statystykach średni przychód na użytkownika.