Z raportu Food Retail Report 2022 firmy A-Insights wynika, że
sieć Dino Polska odnotowała największe wzrosty sprzedaży netto
w Europie w ciągu ostatnich pięciu lat.
W latach 2017-2021 detaliczny handel spożywczy w Europie odnotował średni wzrost sprzedaży CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) w wysokości 4 proc. Z kolei średni EBIT (zysk operacyjny - przed odliczeniem podatków i odsetek) wyniósł 2,6 proc.
Analitycy zauważyli, że dyskonty radzą sobie coraz gorzej, realizując EBIT w wysokości zaledwie 2,3 proc., czyli poniżej średniej. Jednak polski rynek wypada na tle Europy zaskakująco dobrze.
"Sieci handlowe są w rozkwicie, dzięki bogaceniu się społeczeństwa i podnoszeniu standardów życia - w 2021 roku dochody rozporządzalne Polaków wzrosły o 6 proc. rok do roku, co jest jednym z najlepszych rezultatów w skali globalnej. Wzrost dochodów rozporządzalnych okazał się żyzną glebą dla działających w Polsce detalistów.
Sieci takie jak Żabka, Dino czy Stokrotka o kilku lat notują silne wzrosty sprzedaży
"- napisano w raporcie.
Sukcesy w szczególności odnosi Dino Polska, która osiągnęła
wzrost sprzedaży netto w wysokości 32,4 proc.
Na drugim miejscu w Europie pod tym względem uplasowało się Jeronimo Martins, którego sprzedaż netto wzrosła o 8,3 proc.
Sieć Dino zajęła również pierwsze miejsce pod względem najwyższego tempa wzrostu sprzedaży netto w ciągu ostatnich pięciu lat osiągając poziom 21,9 proc. Dla porównania, na podium znalazła się także sieć Jumbo i Jeronimo Martins, które odnotowały wzrost na poziomie 5,1 proc. oraz 4,7 proc.
Dino jest również liderem w zestawieniu najbardziej zyskownych sieci w Europie w 2021 roku, osiągając EBIT w wysokości 7,3 proc. Z kolei w latach 2017-2021 sieć uzyskała średni EBIT na poziomie 6,8 proc.
Rozwój sieci potwierdza wzrost liczby sklepów w całym kraju. W 2016 roku sieć miała 626 sklepów,
na koniec 2021 roku było ich 1815
.