Logo
  • DONALD
  • LUKSUSOWE STATKI WYCIECZKOWE SĄ NIEZWYKLE SZKODLIWE DLA ŚRODOWISKA, CO ZA ZASKOCZENIE

Luksusowe statki wycieczkowe są niezwykle szkodliwe dla środowiska, co za zaskoczenie

09.06.2019, 09:13
Transport& Environment
, europejskie zrzeszenie organizacji promujących ideę zrównoważonego transportu, opublikowało w tym tygodniu raport
Luksusowe rejsy i ich emisje w Europie
. Wynika z niego, że
największy na świecie operator luksusowych rejsów
w 2017 roku wyemitował w Europie
10 razy więcej trujących tlenków siarki (SOx) niż wszystkie europejskie samochody
.
Chodzi o amerykańsko-brytyjsko-panamski koncern
Carnival Corporation & PLC
. Drugi pod względem wielkości operator, Caribbean Cruises, wyemitował cztery razy mniej SOx niż europejskie samochody.
Z raportu wynika, że najbardziej zatruta przez wycieczkowce jest
Hiszpania
. Podczas 172 rejsów w 2017 roku statki wyemitowały 50 razy więcej tlenków siarki niż 23 miliony samochodów w całym kraju. 
Kolejne na liście są
Włochy, Grecja, Francja i Norwegia
. W pierwszej trójce najbardziej zatruwanych przez statki miast w Europie znalazły się
Barcelona, Palma de Mallorca i Wenecja
Organizacja wyjaśnia, że najbardziej zagrożone są miasta atrakcyjnie turystycznie, bo tam statki cumują najdłużej.
Nie wyłączają przy tym silników
, ponieważ potrzebują prądu, by oświetlić pokłady, ogrzać baseny i przygotowywać posiłki. 
Z danych T&E wynika, że statystyczny wycieczkowiec cumował w porcie Barcelony przez
8,3 godziny
. Przez cały czas emitował trujące spaliny, które w dłuższej perspektywie mogą powodować u mieszkańców choroby układu oddechowego, bóle głowy i obniżenie płodności. 
Poza tym statki prawdopodobnie wypływając z portów, zdejmują filtry spalin i używają gorszych jakościowo paliw. Nie jest to jednak przez nikogo kontrolowane. 
T&E zauważa, że potrzebne są pilne zmiany m.in. w zakresie regulacji prawnych. Organizacja proponuje m.in.
wprowadzenie zeroemisyjnych stref w portach
i zaostrzenie norm jakości paliw żeglugowych. Pomocne miałoby też rozszerzenie obszarów kontroli emisji, które są obecnie stosowane tylko na Morzu Północnym i Bałtyckim oraz w Kanale La Manche na pozostałe morza europejskie.
Zdaniem organizacji, operatorzy sami z siebie nie będą chcieli stosować alternatywnych rozwiązań, które mogłyby obniżyć emisje. Carnival Corporation co prawda zamierza wdrażać swoje
zobowiązania środowiskowe
, planuje ograniczyć emisję CO2 i wdrożyć systemy oczyszczania spalin. 
Zdaniem ekspertów to jednak nie wystarczy. Problem będzie narastał, ponieważ
rośnie rynek luksusowych rejsów turystycznych
. W samych Stanach Zjednoczonych liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła w ostatnim roku o prawie 10%. 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA