Transport& Environment
, europejskie zrzeszenie organizacji promujących ideę zrównoważonego transportu, opublikowało w tym tygodniu raport
Luksusowe rejsy i ich emisje w Europie
. Wynika z niego, że
największy na świecie operator luksusowych rejsów
w 2017 roku wyemitował w Europie
10 razy więcej trujących tlenków siarki (SOx) niż wszystkie europejskie samochody
.
Chodzi o amerykańsko-brytyjsko-panamski koncern
Carnival Corporation & PLC
. Drugi pod względem wielkości operator, Caribbean Cruises, wyemitował cztery razy mniej SOx niż europejskie samochody.
Z raportu wynika, że najbardziej zatruta przez wycieczkowce jest
Hiszpania
. Podczas 172 rejsów w 2017 roku statki wyemitowały 50 razy więcej tlenków siarki niż 23 miliony samochodów w całym kraju.
Kolejne na liście są
Włochy, Grecja, Francja i Norwegia
. W pierwszej trójce najbardziej zatruwanych przez statki miast w Europie znalazły się
Barcelona, Palma de Mallorca i Wenecja
.
Organizacja wyjaśnia, że najbardziej zagrożone są miasta atrakcyjnie turystycznie, bo tam statki cumują najdłużej.
Nie wyłączają przy tym silników
, ponieważ potrzebują prądu, by oświetlić pokłady, ogrzać baseny i przygotowywać posiłki.
Z danych T&E wynika, że statystyczny wycieczkowiec cumował w porcie Barcelony przez
8,3 godziny
. Przez cały czas emitował trujące spaliny, które w dłuższej perspektywie mogą powodować u mieszkańców choroby układu oddechowego, bóle głowy i obniżenie płodności.
Poza tym statki prawdopodobnie wypływając z portów, zdejmują filtry spalin i używają gorszych jakościowo paliw. Nie jest to jednak przez nikogo kontrolowane.
T&E zauważa, że potrzebne są pilne zmiany m.in. w zakresie regulacji prawnych. Organizacja proponuje m.in.
wprowadzenie zeroemisyjnych stref w portach
i zaostrzenie norm jakości paliw żeglugowych. Pomocne miałoby też rozszerzenie obszarów kontroli emisji, które są obecnie stosowane tylko na Morzu Północnym i Bałtyckim oraz w Kanale La Manche na pozostałe morza europejskie.
Zdaniem organizacji, operatorzy sami z siebie nie będą chcieli stosować alternatywnych rozwiązań, które mogłyby obniżyć emisje. Carnival Corporation co prawda zamierza wdrażać swoje
zobowiązania środowiskowe
, planuje ograniczyć emisję CO2 i wdrożyć systemy oczyszczania spalin.
Zdaniem ekspertów to jednak nie wystarczy. Problem będzie narastał, ponieważ
rośnie rynek luksusowych rejsów turystycznych
. W samych Stanach Zjednoczonych liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła w ostatnim roku o prawie 10%.