Włoski producent podkładów kolejowych
Greenrail
i badacze z
Politechniki Mediolańskiej
postanowili przetestować
potencjał podkładów kolejowych wyposażonych w ogniwa słoneczne
. W ramach badania podkłady fotowoltaiczne zostały rozłożone na odcinku 1 km na trasie kolejowej pomiędzy Modeną i Sassuolo w regionie Emilia-Romania we Włoszech.
Ogniwa, które zamontowano, jak zapewnia firma, są łatwe w montażu, a wyprodukowana energia może zostać przetransferowana do systemu elektroenergetycznego i stanowić dodatkowe źródło zielonej energii. Według producenta podkładów fotowoltaicznych możliwość produkcji energii wynosi nawet
35 MWh/rok na 1 km torów
.
Obawy ekspertów zajmujących się fotowoltaiką budzi jednak utrzymanie czystości ogniw fotowoltaicznych, ponieważ od tego zależy ich wydajność. Firma tłumaczy jednak, że
utrzymanie czystości
w tym przypadku to nic trudnego. Przy użyciu specjalnej maszyny wyposażonej w szczotki i zraszacz wodny wyczyszczenie 1 km linii kolejowej ma zajmować jedynie kilka minut.
Pierwsze testy firma miała już przeprowadzać w 2018 roku, jednak wówczas nie ujawniono żadnych szczegółów badania.
Co istotne rozwojem fotowoltaiki wzdłuż linii kolejowych zainteresowana jest również
szwajcarska firma Sun-Ways
. Pracownicy start-upu we współpracy z Politechniką w Lozannie opracowali koncepcję układania ogniw PV pomiędzy szynami kolejowymi.