Badanie przeprowadzone przez
Bank Światowy
we współpracy z
Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości
wskazuje, że
69%
polskich mikro-, małych i średnich firm zanotowało w ostatnim czasie
spadek sprzedaży
. Jedynie
4%
przedsiębiorstw przyznaje, że musiało
zwolnić pracowników
.
Jak informuje PAP, badanie skupiało się na okresie od
wprowadzenia restrykcji po wybuchu pandemii
i ich stopniowego luzowania w maju, po
zniesienie ograniczeń
w czerwcu. Wzięły w nim udział firmy z sektorów
przemysłu, handlu i usług
.
- Epidemia COVID-19 to bezprecedensowy szok dla światowej i polskiej gospodarki, dlatego tak ważne jest monitorowanie nastrojów wśród przedsiębiorców. Z naszego badania wynika, że mimo silnego ciosu,
polskie firmy się nie poddają
i aktywnie szukają rozwiązań, które pozwoliłyby im przetrwać ten trudny czas - powiedział
Łukasz Marć
, szef zespołu odpowiedzialnego za badanie w Polsce.
69% firm biorących udział w badaniu przyznało, że w ciągu ostatnich 30 dni zanotowało spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. 23% zadeklarowało, że wynik nie zmienił się, a mniej niż 10% zanotowało wzrost.
-
Średni spadek przychodów wyniósł 30%
- informuje PARP.
Mimo trudnej sytuacji
zwalnianie pracowników było dla polskich firm ostatecznością
. 12% przedsiębiorstw zmniejszyło godziny pracy. Tyle samo postawiło na wykorzystywanie płatnych urlopów pracowników. 7% firm obcięło pensje, a zaledwie 4% zdecydowało się na zwolnienia.