Facebook ogłosił w poniedziałek, że 1 kwietnia rozszerzył na Polskę
swój program walki z dezinformacją
. W tym celu rozpoczął współpracę z
Agence France Presse
, która będzie oceniać rzetelność i prawdziwość treści na Facebooku.
Użytkownicy Facebooka mogą teraz zgłaszać
treści do oceny ich rzetelności
. Zgłoszoną treść weryfikator zakwalifikuje do jednej z dziewięciu kategorii: m.in. "prawdziwa", "satyra", "fałszywa", "fałszywy tytuł" czy "z elementami prawdy i fałszu". Gdy wiadomość okaże się fałszywa,
Facebook obetnie jej zasięg
tak, by zobaczyło ją jak najmniej osób.
Jak informuje serwis, zwykle udaje się ograniczyć zasięg takiej informacji
o 80%
. Dodatkowo Facebook będzie ograniczał zasięg stron, które wielokrotnie udostępnią fałszywe treści oraz tych, które regularnie naciągają tytuły dla celów finansowych, czyli wykorzystują mechanizm tzw
. clickbaitu
.
Administratorzy stron
będą ostrzegani
, gdy ich post będzie poddawany ocenie weryfikatora. Facebook daje im też możliwość odwołania się od jego decyzji.
- Cieszymy się, że możemy uruchomić nasz program weryfikacji informacji w Polsce z AFP.
Zwalczanie dezinformacji to zadanie, które traktujemy bardzo poważnie
, dlatego stale pracujemy nad sposobami, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się fałszywych informacji na naszej platformie - tłumaczył
Jakub Tarnowski
, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.
Agence France Presse współpracuje już z Facebookiem w
17 krajach
, monitorując treść w ośmiu językach. Posiada certyfikat
International Fact-Checking Network
. W programie weryfikacji informacji Facebooka na całym świecie uczestniczy natomiast
43 zewnętrznych partnerów
, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 24 językach.