fot. East News
Główny Urząd Statystyczny
przedstawił raport dotyczący tego, w jaki sposób Polacy korzystają z usług medycznych. Badanie wykazało, że choć
wskaźniki rezygnacji z wizyt u lekarzy
POZ spadły na przestrzeni lat
, to główną przyczyną niekorzystania z podstawowych porad jest
oczekiwanie na to, że dolegliwości samoistnie ustąpią
.
Badanie wykazało, że w 2023 roku 2,8% respondentów nie skorzystało z usług lekarza POZ mimo tego, że zaistniała taka konieczność. W 2020 roku odsetek ankietowanych udzielających takiej odpowiedzi wyniósł 6,1%. Najczęściej wskazywaną przyczyną niezarejestrowania się na wizytę lekarza pierwszego kontaktu było oczekiwanie na samoistne ustąpienie objawów. Taką postawę zadeklarowało 36% badanych. O braku czasu wspomniało 18% ankietowanych, natomiast o trudnościach w umówieniu wizyty - 12,6%.
GUS zweryfikował również kwestię uczęszczania na porady oferowane przez medyków po specjalizacji. Badanie wykazało, że wizyty u specjalistów są przez Polaków odrzucane najczęściej z powodu
długiego czasu oczekiwania
. Główną przyczyną niekorzystania z usług stomatologów ma być natomiast
wysoki koszt leczenia
.
Kolejnym aspektem analiz była diagnostyka medyczna. 1,1% respondentów zadeklarowało, że w 2023 roku nie wykonało niezbędnych badań diagnostycznych, które zalecił im lekarz. W 2020 roku odsetek respondentów wskazujących taką odpowiedź wynosił 3,1%. Jak wynika z najnowszych danych GUS, najczęstszym powodem takiej postawy były
trudności w dostępie do badań
w odpowiednim terminie (41%) oraz
brak środków finansowych
na ich wykonanie (29%).
Jednocześnie okazało się, że najczęściej stwierdzaną chorobą u polskich pacjentów jest
nadciśnienie tętnicze
, którego diagnozę potwierdziło u siebie
20%
ankietowanych. Na podium znalazły się również
choroby stawów
(
12,8%
) oraz
tarczycy
(
8,1%
). Stosunkowo rzadko diagnozowanym stanem chorobowym okazała się
depresja
, którą stwierdzono u
1,9%
respindentów.
Weryfikując kwestię dostępu do usług medycznych, GUS zdecydował również zapytać Polaków o to, w jak dużym stopniu pacjenci są angażowani w podejmowanie decyzji dotyczących opieki i leczenia. Jedynie 69,9% respondentów wskazało, że lekarze zawsze lub często brali pod uwagę ich zdanie podczas dokonywania tego typu decyzji. W 2020 roku odsetek takich osób wyniósł 64,7%.
"Responsywność lekarzy, czyli spełnienie przez nich oczekiwań pacjentów, stanowi jeden z aspektów jakości podstawowej opieki zdrowotnej. Odpowiednia postawa lekarza ułatwia pacjentowi zrozumienie problemów związanych z chorobą oraz angażowanie się w proces leczenia. Pozwala zarówno pacjentowi, jak i jego rodzinie, postępować w sposób dużo korzystniejszy z medycznego punktu widzenia i buduje wzajemne relacje pomiędzy lekarzem a pacjentem" - czytamy w raporcie.
Mimo tego wyniku aż 86,6% ankietowanych stwierdziło, że lekarze zawsze lub często traktowali ich z uprzejmością i szacunkiem. Zaznajomienie z wcześniejszą historią choroby przez lekarzy zostało potwierdzone przez 81,1% badanych. Udzielanie wyjaśnień na temat planowanego programu leczenia zostało pozytywnie ocenione przez 82,7% respondentów. Wszystkie te wskaźniki uległy poprawie w porównaniu ze stanem z 2020 roku.