Krakowski magistrat
nie czekając na przepisy rządowe postanowił sam wprowadzić
regulacje dotyczące poruszania się elektrycznymi hulajnogami.
-
Nie będziemy już oglądać się na to, co i kiedy zrobi rząd
. Już w styczniu podpisujemy z firmami porozumienie w sprawie ich funkcjonowania w mieście - mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
Efektem rozmów urzędników z operatorami ma być
wydzielenie na terenie Starego Miasta i Kazimierza terenów parkingowych dla hulajnóg.
W takich strefach będzie mógł zaparkować każdy, niezależnie od tego, czy hulajnoga jest wypożyczona czy nie.
Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane np. w Tel Awiwie.
Parkingi dla e-hulajnóg mają pojawić się co 100 metrów. Jak podaje
Gazeta Wyborcza
, pomóc utrzymać porządek w mieście mają także operatorzy urządzeń, którzy zapewnili, że z chwilą pojawienia się miejsc postojowych,
e-hulajnogę będzie można wypożyczyć i zwrócić tylko w tych punktach.
Według kolejnych regulacji magistratu,
e-hulajnogi będą mogły poruszać się po Plantach i miejskich parkach z maksymalną prędkością ok. 12-14 km na godzinę.
Radny Łukasz Wantuch podczas posiedzenia specjalnej komisji postulował także, by e-hulajnogi nie miały w ogóle wstępu do parków i na Planty. Ostatecznie żaden radny nie poparł go w tej sprawie.
- Możemy udawać, że problemu nie ma. Ale on jest. Jeśli do końca lutego e-hulajnogi nie będą poruszały się z mniejszą prędkością po Plantach i parkach, na pierwszej marcowej sesji Rady Miasta wystąpię z projektem ograniczającym prędkość ich jazdy - zapowiedział radny Łukasz Wantuch.
-
Perspektywy rozwoju mikromobilności w Krakowie są ogromne.
Ograniczenie prędkości dla wynajmowanych e-hulajnóg to jedno, a przyjęcie tych zasad przez prywatnych użytkowników UTO czy rowerów to drugie.
Musimy wspólnie zadbać, aby uważanie na innych i nierozwijanie prędkości niebezpiecznych dla innych osób stało się normą społeczną -
odpowiedział mu Jakub Michałowski z polskiego oddziału firmy Bird.
Trzecim aspektem ograniczeń, które miasto chce wprowadzić w kontekście uporządkowania korzystania z e-hulajnóg, jest to związane z
poruszaniem się tego typu sprzętem w okolicach szkół dla niewidomych.
Jak podaje
Gazeta Wyborcza
, rejony te
zostaną objęte zakazem porzucania i wynajmowania e-hulajnóg.