Facebook Reality Labs
, który powstał w oparciu o CTRL-Labs zakupionego przez
Facebooka
w 2019 roku, zdradził wczoraj, nad czym aktualnie pracuje. W obszernym wpisie na blogu i towarzyszących mu
filmach
pokazuje, jakie możliwości dadzą
neuronalne opaski na rękę w połączeniu z inteligentymi okularami AR.
Opaski wykorzystują elektromiografię (EMG) do "tłumaczenia" sygnałów neuronowych na działania, takie jak np.
pisanie na klawiaturze
,
swipe'owanie czy granie w gry
. Opaski dzięki zastosowanej technologii mają stworzyć system bardziej responsywny od podstawowego śledzenia dłoni.
"Masz wiele myśli i decydujesz się działać tylko na niektórych z nich. Kiedy tak się dzieje, twój mózg wysyła sygnały do twoich dłoni i palców, nakazując im poruszanie się w określony sposób w celu wykonywania czynności, takich jak pisanie i swipe'owanie. Chodzi o dekodowanie tych sygnałów na nadgarstku - czynności, które już zdecydowałeś wykonać - i przetłumaczenie ich na cyfrowe polecenia dla twojego urządzenia" - tłumaczy Facebook.
Śledzenie dłoni jest już możliwe np. dzięki zestawom słuchawkowym chociażby HoloLens 2. Facebookowa technologia EMG ma jednak to udoskonalić i sprawić, że
system będzie odczytywał zamiar działania użytkownika
. Zamiast śledzić ruchy dłoni za pomocą czujników z kamerą, EMG interpretuje sygnały układu nerwowego.
- To, co staramy się zrobić z interfejsami neuronowymi, to pozwolić Ci sterować maszyną bezpośrednio za pomocą sygnału wyjściowego z obwodowego układu nerwowego - zwłaszcza nerwów poza mózgiem, które ożywiają mięśnie dłoni i palców - mówi kierownik FRL
Thomas Reardon
, szef Neuromotor Interfaces w Facebook Reality Labs.
Jednym z zastosowań opaski ma być np.
możliwość pisania na wirtualnej, spersonalizowanej klawiaturze
, która dzięki uczeniu maszynowemu będzie dostosowywać się do konkretnego stylu pisania. Opaska ma również obsługiwać
"haptyczne sprzężenie zwrotne"
, np. przy symulatorze strzału z łuku opaska symulowałaby opór cięciwy strzały. Firma testuje obecnie dwa prototypy z różnymi dotykowymi mechanizmami sprzężenia zwrotnego.
O szczegółach dotyczących technologii, nad którą pracuje Facebook Reality Labs, można przeczytać
tutaj
.