Badacze z Harvard T.H. Chan School of Public Health apelują o pilne wprowadzenie
rządowych regulacji
dotyczących platform mediów społecznościowych. Z analizy ankiet publicznych badań rynku z lat 2021 i 2022 wynika, że wówczas YouTube miał 49,7 miliona użytkowników poniżej 18. roku życia, TikTok - 18,9 miliona, Snapchat - 18 milionów, Instagram - 16,7 miliona, Facebook - 9,9 miliona, a X/Twitter - 7 milionów.
Na podstawie tych danych zbudowali model symulacyjny, dzięki któremu oszacowali, że wskazane platformy uzyskały
prawie 11 miliardów dolarów przychodów
z reklam skierowanych do osób niepełnoletnich. Aż 2,1 miliarda dolarów z nich pochodziło od użytkowników w wieku 12 lat i młodszych, a 8,6 miliarda dolarów od nastolatków w wieku 13-17 lat.
Na osobach do 12. roku życia najwięcej zarobił YouTube (959,1 miliona dolarów), Instagram (801,1 miliona dolarów) i Facebook (137,2 miliona dolarów). Na starszej młodzieży najwięcej ugrał Instagram (4 miliardy dolarów), TikTok (2 miliardy dolarów) i YouTube (1,2 miliarda dolarów).
Co ciekawe, przychody z reklam skierowanych do nieletnich użytkowników stanowiły
41 proc. wszystkich przychodów Snapchata
. Niewiele mniej było w przypadku TikToka (35 proc.).
- Chociaż platformy mediów społecznościowych twierdzą, że są w stanie samodzielnie regulować swoją działalność tak, aby zmniejszyć szkody wyrządzane młodym ludziom, to jeszcze tego nie zrobiły. A nasze badanie sugeruje, że wobec olbrzymich korzyści finansowych, nadal mogą zwlekać z podjęciem skutecznych kroków w celu ochotnych najmłodszych użytkowników - oceniła prof. Bryn Austin, współautorka analizy.