
fot. East News
Z danych zebranych przez
Rzeczpospolitą
wynika, że w pierwszym kwartale 2025 roku w Polsce
ośmiokrotnie wzrosła sprzedaż nowych aut osobowych z Chin
w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku.
W okresie od stycznia do końca marca bieżącego roku w Polsce zarejestrowanych zostało
7075 samochodów od chińskich producentów
. W analogicznym okresie roku poprzedzającego liczba takich aut wynosiła
887
. W rezultacie udział chińskich samochodów w naszym rynku nowych aut osobowych zwiększył się do około 5%.
Mimo tego, że pierwszy kwartał bieżącego roku jest obiecujący, to oceniono, że to właśnie ubiegły rok był przełomowy dla chińskich marek w Polsce. Wówczas sprzedaż samochodów z tego kraju wzrosła blisko 70-krotnie: do 10,7 tys. ze 168 w roku 2023.
Rzeczpospolita
podała, że dla polskich konsumentów decydującą rolę odgrywa
jakość pojazdów chińskiej produkcji
oraz ich
dostępność
. Nie bez znaczenia są również
atrakcyjne ceny
tych aut.
Kolejną istotną kwestią jest też
zapowiedź budowy dużej sieci serwisowej
takich pojazdów. Dodatkowo w Polsce pojawia się coraz więcej salonów chińskich producentów samochodów. Mieszczą się one często w prestiżowych lokalizacjach. Przykładowo, pod koniec 2024 roku w Warszawie
swój salon otworzyła chińska marka BYD
, której wyniki są coraz bardziej obiecujące.
Mimo zadowalających wyników marki BYD, numerem jeden wśród chińskich marek w Polsce jest
MG,
która wywodzi się z Wielkiej Brytanii, ale teraz należy do chińskiego SAIC Motor. Prawie 1,9 tys. aut osobowych tej marki jest zarejestrowanych na osoby fizyczne. Na drugim miejscu znalazła się
Omoda
, a na trzecim -
Jaecco
.
W artykule
Rzeczpospolitej
zaznaczono, że wbrew obiegowej opinii wśród chińskich aut zarejestrowanych w tym roku na polskim rynku
pojazdy elektryczne mają niewielki, niespełna
5-procentowy udział
. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego niemal trzy czwarte chińskich aut w Polsce to samochody z
silnikiem benzynowym
. Ponad 12% stanowią
hybrydy
, natomiast 11% to
hybrydy plug-in
.