fot. East News
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności sporządziło raport, z którego wynika, że udział
samochodów w pełni elektrycznych
w rynku nowych pojazdów osobowych w Polsce wynosi około
3%
. Wynik ten stawia nasz kraj na trzecim od końca miejscu spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Ponadto w bieżącym roku odnotowano pierwszy taki przypadek w historii kraju,
kiedy sprzedaż pojazdów osobowych i dostawczych
o napędzie akumulatorowym spadła. Mimo to instytucja odpowiedzialna za sporządzenie raportu przewiduje, że w 2025 roku sytuacja na rynku elektromobilności polepszy się. Ta prognoza jest związana z unijnym rozporządzeniem 2019/631, które nakłada
nowe cele emisyjne
na koncerny motoryzacyjne.
"Wiele rozstrzygnie się już w najbliższych miesiącach. Podejście koncernów motoryzacyjnych do elektromobilności zmieni się o 180 stopni w związku z nowymi celami redukcji emisji. Aby wypełnić obowiązki, będą musiały sprzedawać zdecydowanie więcej elektryków niż do tej pory" - czytamy w raporcie.
PSNM wskazuje, że jedną z potencjalnych przyczyn tegorocznej sytuacji może być niewystarczające tempo rozbudowy ogólnodostępnej
infrastruktury ładowania
samochodów elektrycznych. Mimo że rok 2024 jest rekordowy pod względem liczby nowo zainstalowanych ładowarek, wsparcie ze strony administracji publicznej nadal jest zbyt małe. Instytucja przypomina, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku uruchomiono około
930 punktów DC
, w związku z czym łączna moc punktów ładowania wzrosła do
300 MW
, czyli o niemal 30%.
"W przyszłym roku nie spodziewamy się gwałtownego wzrostu liczby nowo instalowanych punktów. Z uwagi na bariery systemowe rozbudowa infrastruktury nadal jest procesem często liczonym w latach" - twierdzi PSNM.
Badając kwestię już zakupionych aut elektrycznych, autorzy doszli do wniosku, że prawie 1/4 polskiej floty jest zarejestrowana w
Warszawie
. Drugie miejsce pod kątem liczebności elektryków zajmuje
Gdańsk
, a trzecie
Poznań
.
68%
aut o napędzie akumulatorowym zostało zarejestrowane w miastach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców.
- Najpopularniejszymi markami osobowych pojazdów elektrycznych w Polsce pod względem łącznej liczby rejestracji są: Tesla, BMW oraz Nissan. W segmencie samochodów dostawczych do liderów należą: Ford, Mercedes-Benz oraz Renault. Średnia ważona cena osobowych BEV sprzedawanych w Polsce w I połowie 2024 r. wynosiła ok. 250 tys. zł przy średniej rynkowej (tj. bez względu na rodzaj napędu) na poziomie ok. 180 tys. zł - poinformował
Albert Kania
z firmy badawczej F5A.