Rosja
uprościła
zasady certyfikacji samochodów
po to, by umożliwić producentom
produkcję aut bez części, które są dla nich niedostępne z powodu sankcji.
Lokalne firmy produkujące auta otrzymały pozwolenie na produkcję pojazdów Euro 0 bez ABS i poduszek powietrznych.
Przepisy zostały opublikowane w dekrecie nr 855 z 12 maja 2022 r. "W sprawie zatwierdzenia stosowania obowiązkowych wymagań dla niektórych pojazdów kołowych i oceny ich zgodności".
Złagodzenie przepisów pozwoli krajowym producentom samochodów zrezygnować ze stosowania nowoczesnych podzespołów elektronicznych, które stały się niedostępne w Rosji z powodu sankcji. W szczególności dekret zezwala na produkcję samochodów
bez systemu ABS.
Oprócz niego producenci będą mogli również zrezygnować z montowania w samochodach
systemu ESP -
systemu dynamicznej stabilizacji toru jazdy. Co więcej, uproszczono również wymagania dotyczące
systemu powiadamiania o wypadkach ERA-GLONASS,
jego obecność jest obowiązkowa, ale bez funkcji automatycznej aktywacji w razie wypadku.
Co ciekawe władze zdecydowały się także na uproszczenie wymagań dotyczących
testów zderzeniowych,
wprowadzając obowiązek przeprowadzania jedynie zderzenia czołowego z blokiem betonowym. Pozwoli to firmom motoryzacyjnym na
niemontowanie poduszek powietrznych, napinaczy pasów
i innych systemów niezbędnych do przejścia nowoczesnych testów zderzeniowych.
Dla większości kategorii pojazdów rząd zalegalizował także klasę środowiskową
"Euro-0",
która pozwala produkować samochody o emisji spalin spełniającej normy z 1988 roku. W Europie, USA i Japonii klasa ta obowiązywała do 1992 roku, a Rosja w 2002 roku wprowadziła normę "Euro-2", zabraniając importu samochodów poniżej tej klasy.
Nowe przepisy nie zabraniają producentom produkowania samochodów spełniających aktualną normę Euro-5, ale pozwolą im na
rezygnację z szeregu czujników i jednostek sterujących w układzie wtrysku paliwa.