fot. East News
Profesor Tadeusz Kowalski z Uniwersytetu Warszawskiego wyliczył na podstawie monitoringu Kantar Media, że
w 2021 roku wydatki reklamowe spółek skarbu państwa wyniosły 1,24 miliarda zł
. Pieniądze lądowały w TVP, Polskim Radiu,
Gazecie Polskiej
,
Sieci
czy
Do Rzeczy
, a także w dziennikach należących do PKN Orlen Polska Press oraz
Gazety Polskiej Codziennej
.
Analiza Kowalskiego objęła wydatki reklamowe 122 spółek skarbu państwa (lub z dominującym udziałem skarbu państwa) oraz 70 ministerstw i urzędów centralnych w 2021 roku. Wnioski pokazują, że w zeszłym roku wydatki na reklamę w mediach spółek skarbu państwa
zwiększyły się o 7,6 proc.
- w latach 2016-2020 spółki wydały 5,8 miliarda zł.
Z kolei wydatki reklamowe rządu i urzędów centralnych w 2020 roku osiągnęły poziom około 383 milionów zł, w 2021 roku zwiększyły się już do 536 milionów zł, czyli o 40 proc. Największym reklamodawcą była
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
, która na promocję przeznaczyła
241,1 miliona zł
(45 proc. łącznego budżetu rządu i urzędów centralnych).
Sama reklama w prasie drukowanej kosztowała spółki skarbu państwa 134 miliony zł, promocja w telewizji to koszty na poziomie 587 milionów zł. Liderzy wydatków są niezmienni od lat: Totalizator Sportowy (288,2 miliona zł), PKN Orlen (212,5 miliona zł), Polfa Warszawa (118,1 miliona zł) oraz Pekao (112,9 miliona zł).
Wirtualne Media podkreślają, że analiza profesora Kowalskiego nie ujmuje wydatków reklamowych spółek skarbu państwa, ministerstw i centralnych urzędów w internecie. Dane są szacunkowe i nie uwzględniają udzielanych reklamodawcom rabatów.