Daniel Obajtek
poinformował w mediach społecznościowych, że najnowszy numer
Tygodnika Nie
z Janem Pawłem II na okładce zostanie
wycofany ze sprzedaży
na stacjach Orlenu. Jak podkreślił, "nie ma zgody na niszczenie autorytetu Świętego Jana Pawła II". Tymczasem niektórzy wskazują, że jest to niezgodne z polskim prawem prasowym.
Przypomnijmy, że do sprzedaży tygodnika nie dopuściła najpierw
Poczta Polska
. Powodem ma być budząca kontrowersje okładka komentująca spór wokół papieża. Widać na niej Jana Pawła II opierającego się o pastorał, na którym dodano "ukrzyżowaną" lalkę. Sprawą zajmują się prawnicy wydawnictwa Urma, wydającego
Tygodnik Nie
.
Numer z budzącą kontrowersje okładką nie będzie już również sprzedawany na Orlenie.
"Podjąłem decyzję o wycofaniu ze wszystkich punktów sprzedaży Orlenu nowego wydania
Tygodnika NIE
, którego
okładka przekracza wszelkie granice
. Mamy miejsce dla wszystkich tytułów prasowych, ale nie ma zgody na mowę nienawiści i niszczenie autorytetu Świętego Jana Pawła II" - poinformował prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
"Cenzuro, witaj!"
- skomentowano na profilu
Tygodnika Nie
.
Reakcja Obajtka wzbudziła wiele komentarzy. Niektórzy piszą wprost o rządowej cenzurze i zwracają uwagę, że ograniczanie sprzedaży gazet ze względu na ich zawartość jest
niezgodne z prawem prasowym
.
Jak przypomina portal Press.pl, art 3. prawa prasowego stanowi, że "pracownik poligrafii oraz kolportażu nie może ograniczać ani w jakikolwiek inny sposób utrudniać drukowania i nabywania przyjętych przez przedsiębiorstwo do druku i rozpowszechniania dzienników, czasopism lub innych publikacji prasowych z powodu ich linii programowej albo treści". Za naruszenie tych przepisów grozi kara grzywny lub ograniczenia wolności.