fot. Shutterstock
Norweski Instytut Zdrowia Publicznego
opublikował wyniki badania, z którego wynika, że zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach przynosi pozytywne efekty. Szczególną uwagę zwracają dane dotyczące poprawy samopoczucia uczniów, zarówno dziewczynki, jak i chłopcy doświadczyli mniej nękania czy zastraszania. Widać również wpływ zakazu na wyniki w nauce.
Raport oparto na danych z publicznych systemów dotyczących zdrowia oraz na badaniu zrealizowanym wśród 400 uczniów w wieku gimnazjalnym (12-15 lat) ze szkół objętych minimum trzyletnim zakazem używania telefonów. Póki co wprowadzanie tego typu ograniczeń pozostaje w gestii szkół, choć Norwegia przymierza się do wprowadzenia ogólnokrajowych wytycznych. W wielu placówkach
zakazy obowiązują jednak od dawn
a, choć w różnych formach, np. mogą obejmować nie tylko ograniczenie korzystania ze smartfonów podczas lekcji, ale także podczas przerw. W wielu szkołach dotyczy to również innych urządzeń, np. zegarków elektronicznych.
Wyniki badania wskazują przede wszystkim, że po wprowadzeniu zakazu używania telefonów o 30% spadła liczba wizyt u specjalistów ds. zdrowia psychicznego. Uczniowie doświadczają również znacznie mniej
nękania czy zastraszania
. W przypadku chłopców był to spadek o ok. 43%, a w przypadku dziewcząt - o 46%. Największą poprawę w tym zakresie zaobserwowano wśród dziewcząt z domów o niskich dochodach.
"Wyniki sugerują, że prosta interwencja, taka jak zakaz używania smartfonów w szkołach, może być skutecznym narzędziem ograniczającym znęcanie się i
poprawiającym zdrowie psychiczne nastolatków
" - pisze autorka badania Sara Abrahamsson.
Według badania zakaz używania smartfonów wpłynął także na
wyniki w nauce dziewcząt
. Poprawiły one swoje oceny i lepiej radziły sobie w zewnętrznych egzaminach. Uczennice kończące szkoły z zakazem smartfonów częściej kontynuowały swoją naukę w uniwersyteckich szkołach średnich. Badanie nie udowodniło jednak podobnego wpływu na wyniki chłopców.
Analiza wykazała także, że najlepsze rezultaty przynoszą
najbardziej rygorystyczne zakazy
. Wyniki w nauce były lepsze w szkołach, w których uczniom zakazywano przynoszenie telefonów do szkół bądź w tych, w których telefony trzeba było oddać przed rozpoczęciem zajęć. Efekty były mniej spektakularne w placówkach, gdzie obowiązywał tylko np. obowiązek wyciszenia telefonów i zakaz wyjmowania ich na lekcjach.
Cały raport można zobaczyć
tutaj
.
Według danych
UNESCO
już co czwarty kraj przyjął przepisy dotyczące zakazu używania telefonów w szkołach. Ograniczenia takie obowiązują m.in. we Francji, Włoszech i Grecji.