Logo
  • DONALD
  • BADANIE: REKLAMY W WYKONANIU INFLUENCERÓW DZIAŁAJĄ, ALE NIEETYCZNE ZACHOWANIA MOGĄ TRWALE ZRAZIĆ ODBIORCÓW

Badanie: reklamy w wykonaniu influencerów działają, ale nieetyczne zachowania mogą trwale zrazić odbiorców

09.03.2025, 13:15
 
Jak wynika z raportu "Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach", przygotowanego przez firmę
Wavemaker
, odbiorcy reklam zwracają coraz większą uwagę na
reklamy z udziałem influencerów
i stają się coraz bardziej krytyczni wobec tych ludzi.
Mimo tego
influencer marketing
stale umacnia swoją pozycję dzięki temu, że znane marki coraz częściej inwestują we współpracę z twórcami internetowymi. Postawy klientów jednoznacznie wskazują, że udział influencerów w reklamach wpływa na ich decyzje zakupowe. Aż
72%
badanych stwierdziło, że poznało nową markę dzięki rekomendacji influencera. Wśród konsumentów z pokolenia Z ten odsetek wynosi aż
87%
.
Badanie wykazało, że influencerzy wywierają szczególnie silny wpływ na decyzje zakupowe w przypadku
produktów żywnościowych
,
ubrań
oraz
kosmetyków
. Najbardziej podatne na rekomendacje twórców internetowych są osoby poniżej 35 roku życia. Aby skutecznie wpłynąć na zachowanie konsumentów, marki nawiązują współpracę szczególnie z tymi influencerami, którzy cieszą się
zaangażowaniem
i
zaufaniem
swoich odbiorców.
- W naszych badaniach dotyczących sceny influencerskiej widzimy wyraźnie, że odbiorcy wystawieni na zalew treści, uwagą obdarzają niewielką część z nich. Śledząc w mediach społecznościowych przeciętnie 47 twórców, faktycznym zainteresowaniem i zaufaniem darzą zaledwie 8 - wytłumaczyła Agata Chojnowska-Postek, która zrealizowała badanie dla Wavemaker.
Z raportu wynika jednak, że mimo rosnącej popularności influencer marketingu konsumenci stają się coraz bardziej krytyczni wobec twórców i oczekują od nich
większej transparentności
oraz
odpowiedniego postępowania
. Aż
55%
badanych zadeklarowało, że przestało obserwować influencera z powodu
nieetycznego zachowania
. Najczęstszymi przyczynami takiej decyzji były: używanie wulgaryzmów, tworzenie treści o charakterze s*ksualnym, nadmiar reklam oraz promowanie niezdrowych produktów lub stylu życia.
W związku z takimi zachowaniami twórców internetowych jedynie
40%
marek korzystających z influencer marketingu ocenia ten kanał dotarcia do konsumenta jako w pełni bezpieczny. Najczęstszą przyczyną niepodjęcia współpracy z influencerami jest obawa przed potencjalnym
kryzysem wizerunkowym
.
31%
marek, które przeprowadziły już kampanie z influencerami, doświadczyło problemów związanych z ich nieetycznym zachowaniem, takich jak współpracowanie z konkurencją, nieprawidłowe oznaczanie reklam czy publikowanie kontrowersyjnych wypowiedzi.
Aby zapobiec tym problemom, coraz popularniejszy staje się
monitoring aktywności influencerów
, który jest prowadzony głownie w trakcie trwania kampanii reklamowej
. 80%
marek deklaruje, że zawsze podejmuje takie kroki w trakcie trwania współpracy, natomiast
36%
badanych podmiotów robi to również po zakończeniu kampanii.
Marki podkreślają, że etyczność influencera uznawana jest za kluczowe kryterium decydujące o tym, czy współpraca zostanie nawiązana. Czynnik ten uważany jest za "zdecydowanie ważny" przez
85%
badanych podmiotów.
54%
marek stwierdziło, że certyfikaty influencer marketingowe są gwarancją profesjonalizmu i przestrzegania standardów etycznych.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA