Logo
  • DONALD
  • BADANIE: REKLAMY W WYKONANIU INFLUENCERÓW DZIAŁAJĄ, ALE NIEETYCZNE ZACHOWANIA MOGĄ TRWALE ZRAZIĆ ODBIORCÓW

Badanie: reklamy w wykonaniu influencerów działają, ale nieetyczne zachowania mogą trwale zrazić odbiorców

09.03.2025, 13:15
 
Jak wynika z raportu "Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach", przygotowanego przez firmę
Wavemaker
, odbiorcy reklam zwracają coraz większą uwagę na
reklamy z udziałem influencerów
i stają się coraz bardziej krytyczni wobec tych ludzi.
Mimo tego
influencer marketing
stale umacnia swoją pozycję dzięki temu, że znane marki coraz częściej inwestują we współpracę z twórcami internetowymi. Postawy klientów jednoznacznie wskazują, że udział influencerów w reklamach wpływa na ich decyzje zakupowe. Aż
72%
badanych stwierdziło, że poznało nową markę dzięki rekomendacji influencera. Wśród konsumentów z pokolenia Z ten odsetek wynosi aż
87%
.
Badanie wykazało, że influencerzy wywierają szczególnie silny wpływ na decyzje zakupowe w przypadku
produktów żywnościowych
,
ubrań
oraz
kosmetyków
. Najbardziej podatne na rekomendacje twórców internetowych są osoby poniżej 35 roku życia. Aby skutecznie wpłynąć na zachowanie konsumentów, marki nawiązują współpracę szczególnie z tymi influencerami, którzy cieszą się
zaangażowaniem
i
zaufaniem
swoich odbiorców.
- W naszych badaniach dotyczących sceny influencerskiej widzimy wyraźnie, że odbiorcy wystawieni na zalew treści, uwagą obdarzają niewielką część z nich. Śledząc w mediach społecznościowych przeciętnie 47 twórców, faktycznym zainteresowaniem i zaufaniem darzą zaledwie 8 - wytłumaczyła Agata Chojnowska-Postek, która zrealizowała badanie dla Wavemaker.
Z raportu wynika jednak, że mimo rosnącej popularności influencer marketingu konsumenci stają się coraz bardziej krytyczni wobec twórców i oczekują od nich
większej transparentności
oraz
odpowiedniego postępowania
. Aż
55%
badanych zadeklarowało, że przestało obserwować influencera z powodu
nieetycznego zachowania
. Najczęstszymi przyczynami takiej decyzji były: używanie wulgaryzmów, tworzenie treści o charakterze s*ksualnym, nadmiar reklam oraz promowanie niezdrowych produktów lub stylu życia.
W związku z takimi zachowaniami twórców internetowych jedynie
40%
marek korzystających z influencer marketingu ocenia ten kanał dotarcia do konsumenta jako w pełni bezpieczny. Najczęstszą przyczyną niepodjęcia współpracy z influencerami jest obawa przed potencjalnym
kryzysem wizerunkowym
.
31%
marek, które przeprowadziły już kampanie z influencerami, doświadczyło problemów związanych z ich nieetycznym zachowaniem, takich jak współpracowanie z konkurencją, nieprawidłowe oznaczanie reklam czy publikowanie kontrowersyjnych wypowiedzi.
Aby zapobiec tym problemom, coraz popularniejszy staje się
monitoring aktywności influencerów
, który jest prowadzony głownie w trakcie trwania kampanii reklamowej
. 80%
marek deklaruje, że zawsze podejmuje takie kroki w trakcie trwania współpracy, natomiast
36%
badanych podmiotów robi to również po zakończeniu kampanii.
Marki podkreślają, że etyczność influencera uznawana jest za kluczowe kryterium decydujące o tym, czy współpraca zostanie nawiązana. Czynnik ten uważany jest za "zdecydowanie ważny" przez
85%
badanych podmiotów.
54%
marek stwierdziło, że certyfikaty influencer marketingowe są gwarancją profesjonalizmu i przestrzegania standardów etycznych.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA

Popularne dzisiaj

Oleśnica: Grzegorz Braun dokonał kolejnej interwencji, tym razem chciał zatrzymać ginekolożkę

Oleśnica: Grzegorz Braun dokonał kolejnej interwencji, tym razem chciał zatrzymać ginekolożkę
37
O lekarce zrobiło się głośno po tym, jak wstrzyknęła chlorek potasu 9-miesięcznemu dziecku znajdującemu się w łonie matki, u którego stwierdzono wrodzoną łamliwość kości. Zobacz więcej »

Sejm przyjrzy się projektowi "bykowego", czyli płacenie daniny za to, że nie ma się dzieci

Sejm przyjrzy się projektowi "bykowego", czyli płacenie daniny za to, że nie ma się dzieci
143
Aby uniknąć płacenia wyższej składki emerytalnej, konieczne byłoby przedłożenie dokumentu potwierdzającego bezpłodność. Zobacz więcej »

Węgry zmagają się z problemami gospodarczymi, więc konstytucyjnie uchwalono, że są tylko dwie płcie

Węgry zmagają się z problemami gospodarczymi, więc konstytucyjnie uchwalono, że są tylko dwie płcie
67
Zapisano również, że człowiekiem można nazwać tylko mężczyznę bądź kobietę, a także, że "ojciec jest mężczyzną, a matka jest kobietą". Zobacz więcej »

Tusk przestrzega, że "kapitał ma narodowość" i teraz zajmie się repolonizacją polskiej gospodarki

Tusk przestrzega, że "kapitał ma narodowość" i teraz zajmie się repolonizacją polskiej gospodarki
65
"Świat nas uczy w sposób bezwzględny, musimy z tego wyciągnąć wnioski, że kapitał ma narodowość, gospodarka ma narodowość". Zobacz więcej »
Więcej popularnych