Od poniedziałku 20 marca rząd Słowacji wprowadza tarczę antyinflacyjną, która zakłada
limity cenowe na około 400 produktów spożywczych
. Przez trzy miesiące w ośmiu największych sieciach handlowych będzie można znaleźć towary oznaczone logotypem "gwarancja antyinflacyjna".
- Bardzo mnie cieszy, że wspólnie z przedstawicielami ośmiu największych sieci handlowych podjęliśmy inicjatywę, której celem jest ograniczenie cen ok. 400 słowackich produktów spożywczych - powiedział minister rolnictwa Samuel Vlcan.
Przedstawiciel słowackich związków zawodowych Filip Kasan zapewnił, że sieci handlowe nie będą zwiększać swoich marż. Każda sieć może samodzielnie wybrać produkty objęte limitami.
Według danych słowackiego urzędu statystycznego
inflacja w lutym rok do roku wyniosła 15,4 proc.
, a ceny żywności wzrosły o 28,6 proc. Zdaniem ministerstwa rolnictwa wzrost cen żywności jest głównym czynnikiem napędzającym wzrost cen produktów i usług w kraju.