W ubiegłym roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiło
ponad 120 skarg związanych z fotowoltaiką
. Prezes UOKiK
Tomasz Chróstny
postawił zarzuty spółkom FG Energy oraz Krajowy Projekt Energetyczny, ponadto toczy się także 10 postępowań wyjaśniających.
Z danych Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej wynika, że w latach 2019-2021
liczba mikroinstalacji wzrosła prawie 16-krotnie
. Niestety nieodłącznym elementem rosnącego zainteresowania konsumentów fotowoltaiką jest coraz większa liczba skarg na tę branżę.
Najwięcej zgłaszanych problemów dotyczyło obciążania klientów wysokimi kosztami przy odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz braku w umowie terminu jej wykonania lub niewywiązywania się z niego. Konsumenci skarżą się również na
natrętny marketing telefoniczny przy użyciu botów
.
- Przedsiębiorcy z branży fotowoltaiki, tak jak z każdej innej, muszą szanować prawa konsumenta, w tym
prawo do rzetelnej informacji
, możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa czy reklamacji z tytułu rękojmi. Niepokoją nas zgłaszane nieprawidłowości, dlatego starannie monitorujemy rynek - mówił Chróstny.
Spółkom FG Energy oraz Krajowy Projekt Energetyczny postawiono już zarzuty. Za każdą praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i za każde niedozwolone postanowienie umowne przedsiębiorcom grozi
kara do 10 procent rocznego obrotu
.
FG Energy usłyszało 7 zarzutów, Krajowy Projekt Energetyczny - 10. Wobec drugiej firmy toczy się też postępowanie o uznanie dwóch klauzul za niedozwolone.
Prezes UOKiK poinformował, że organ prowadzi również 10 postępowań wyjaśniających wobec firm z tego sektora. Sprawy dotyczą takich podmiotów jak: 3S Group OZE, Centrum Energii Odnawialnej INTI, Edison Energia, Energa Obrót, Euro CallCenter, Modern Energy Pro, PGEOZE PV, Sunday Polska, Woltanic i Woltex Development.