fot. East News
W zeszłym tygodniu Rada Unii Europejskiej przyjęła tzw.
dyrektywę Right2Repair
, która ma sprawić, że naprawa zepsutych sprzętów będzie łatwiejsza, nawet po okresie gwarancji. Unia Europejska chce w ten sposób
zmniejszyć liczbę elektrośmieci
i zmotywować producentów, aby tworzyli trwalsze i łatwiejsze do naprawy sprzęty.
Prace na dyrektywą trwały w organach UE od dłuższego czasu. W kwietniu dyrektywę przegłosował Parlament Europejski, a w zeszłym tygodniu przyjęła ją Rada UE. Przepisy wejdą z życie 20 dni po opublikowaniu ich, a państwa członkowskie dostaną 24 miesiące na wdrożenie ich.
W czasie prac nad nowym prawem zwracano uwagę, że obecnie
często bardziej opłaca się wymienić zepsuty sprzęt na nowy niż naprawić go
, występują również problemy z dostępnością różnych części zamiennych. Niektórzy producenci wręcz zakładają, że sprzęt nie będzie naprawiany i np. plombują je tak, że nie da się ich otworzyć.
Temu zapobiegać ma dyrektywa Right2Repair, która ma ułatwić
szybkie i opłacalne naprawianie sprzętów
. Producenci będą m.in. zobowiązani do naprawy produktów, które technicznie się do tego nadają.
"Zgodnie z przepisami nowej dyrektywy producenci mają oferować szybkie i korzystne cenowo usługi naprawy. Mają też informować konsumentów o prawie do naprawy. Towary, które wymagają naprawy w okresie gwarancji, zostaną objęte dodatkowym rocznym okresem gwarancji. Ma to dodatkowo zachęcić konsumentów, by wybierali naprawę zamiast wymiany produktu" - czytamy w komunikacie PE.
"
Po upływie okresu gwarancji producent jest nadal zobowiązany naprawić artykuły gospodarstwa domowego, które z technicznego punktu widzenia do naprawy się nadają.
Chodzi tu głównie o pralki, odkurzacze, a nawet smartfony. Przepisy przewidują także, że z czasem będzie można rozszerzyć wykaz kategorii produktów, które nadają się do naprawy. Aby naprawy stały się atrakcyjną opcją dla konsumentów, europosłowie chcą zapewnić im możliwość wypożyczenia urządzenia zastępczego na czas naprawy ich własnego. Jeżeli produktu nie da się naprawić, konsument będzie mógł wybrać produkt odnowiony".
- Dyrektywa ustanawia nowe prawo dla konsumentów: prawo do łatwiejszej, tańszej i szybszej naprawy wadliwych towarów. Zachęca też producentów do wytwarzania produktów, które działają dłużej i mogą być naprawiane, ponownie wykorzystywane i poddawane recyklingowi. Ponadto dyrektywa sprawia, że naprawa staje się atrakcyjniejszym rodzajem działalności gospodarczej i może przyczynić się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy w Europie. Korzystają na tym wszystkie podmioty gospodarcze, podobnie jak środowisko - mówi Alexia Bertrand, belgijska sekretarz stanu ds. budżetu i ochrony konsumentów.