fot. East News / Adidas / X @Israel
Tydzień przed rozpoczęciem igrzysk olimpijskich w Paryżu
Adidas
wycofuje część swojej kampanii reklamowej promującej buty sportowe, których premiera miała miejsce w 1972 roku przy okazji igrzysk w Monachium. Firma zdecydowała się na to po krytyce ze strony Izraela, któremu nie spodobał się dobór bohaterki kampanii. Buty reklamowała
Bella Hadid
, amerykańsko-palestyńska modelka, która jednoznacznie opowiada się za udzielaniem pomocy Palestyńczykom.
Bella Hadid to obecnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych i najpopularniejszych modelek w branży. Jej ojciec jest Palestyńczykiem, a ona sama wielokrotnie podkreślała swoje
wsparcie dla Palestyny
. Wraz z siostrą Gigi, również modelką, przekazała na pomoc Palestyńczyków milion dolarów. Wielokrotnie krytykowała rząd Izraela za jego działania w Strefie Gazy. W październiku zamieściła na Instagramie
post
, w którym apelowała m.in. o ochronę cywili w Gazie. Na swoim kanale często udostępnia treści związane z konfliktem izraelsko-palestyńskim, pokazujące sytuację w Strefie Gazy.
Hadid brała też udział w propalestyńskich demonstracjach, gdzie - według izraelskiego rządu - miała skandować hasło "From the river to the sea Palestine will be free". Była za to krytykowana i oskarżana o antysemityzm.
Tym razem oburzenie Izraela wzbudziła nie tylko postać Hadid w kampanii Adidasa, ale również to, że modelka promowała buty
SL72
, klasyczny model Adidasa, który swoją premierę miał w 1972 roku, podczas igrzysk w Monachium. To podczas tych igrzysk palestyńska grupa terrorystyczna Czarny Wrzesień
zamordowała 11 izraelskich sportowców
.
"Podczas igrzysk olimpijskich w Monachium palestyńscy terroryści zamordowali jedenastu Izraelczyków. Zgadnij, kto jest twarzą ich kampanii? Bella Hadid, modelka półpalestyńska, która
w przeszłości szerzyła antysemityzm
i nawoływała do przemocy wobec Izraelczyków i Żydów" - napisano na oficjalnym profilu Izraela na Twitterze.
Wkrótce wszystkie posty z Bellą
zniknęły z mediów społecznościowych Adidasa
.
"Jesteśmy świadomi powiązań z tragicznymi wydarzeniami historycznymi - chociaż są one całkowicie niezamierzone – i przepraszamy za spowodowane przez to zdenerwowanie lub niepokój. W rezultacie zmieniamy pozostałą część kampanii. Wierzymy w sport jako siłę jednoczącą na całym świecie i będziemy kontynuować nasze wysiłki na rzecz wspierania różnorodności i równości we wszystkim, co robimy" - przekazał rzecznik Adidasa w oświadczeniu dla CNN.
Instagram @bellahadid, post z 2021