Wygląda na to, że coraz bliżej do uruchomienia płatnych pakietów popularnych aplikacji społecznościowych. Nad wersją premium, bez reklam, pracuje
TikTok
, swoje plany w tym zakresie ujawnił również koncert
Meta
. Dostęp bez reklam do Facebooka i Instagrama miałby kosztować 10 euro miesięcznie.
TikTok potwierdził, że rozpoczął już testy płatnej wersji aplikacji. Abonament "premium" dający dostęp do serwisu bez reklam ma kosztować
4,99$
za miesiąc. Początkowo informowano, że testy będą dotyczyć wyłącznie Stanów Zjednoczonych. Firma ByteDance, która jest właścicielem TikToka sprostowała to jednak, informując, że chodzi o "anglojęzyczny" rynek, ale nie podała konkretnego kraju.
Eksperci zauważają, że na chwilę obecną reklamy na TikToku nie są tak uciążliwe jak na innych platformach. Pojawiają się jednak głosy, że to zmieni się wraz z uruchomieniem subskrypcji premium, podobnie było w przypadku YouTube'a, który swoją opcję "premium" uruchomił w 2019 roku. Wówczas na platformie pojawiło się znacznie więcej reklam dla niepłacących użytkowników.
Swoje plany subskrypcji konkretyzuje również koncern Meta czyli właściciel
Facebooka i Instagrama
. Według informacji Reutersa, obie aplikacje miałyby być oferowane w pakiecie za
10 euro miesięcznie
. W przypadku płatności poprzez sklepy Google czy Apple kwota wzrosłaby do 13 euro.
Według Wall Street Journal plany płatnych subskrypcji aplikacji Meta mają dotyczyć wyłącznie terytorium Unii Europejskiej. Jak wyjaśniają eksperci, związane jest to z unijnymi przepisami, które zabraniają aplikacjom pesonalizowania reklam bez zgody użytkowników, a dzięki którym Facebook zarabia najwięcej. W przeszłości koncert był już karany w UE za tego typu praktyki.