Logo
  • DONALD
  • BRANŻA GASTRO NAJPIERW UCIERPIAŁA PRZEZ PANDEMIĘ, TERAZ PRZEZ KRYZYS, ALE PIZZA SIĘ TRZYMA

Branża gastro najpierw ucierpiała przez pandemię, teraz przez kryzys, ale pizza się trzyma

27.11.2022, 15:00
Kolejne dane wskazują, że
branża gastronomiczna
mierzy się z coraz większym kryzysem. Coraz mniej klientów mają nawet duże sieci fast foodów, a praktycznie jedynym sektorem odpornym na spowolnienie są
pizzerie
Analizę ruchu w punktach gastronomicznych i restauracjach przeprowadziły Proxi.cloud i UCE Research, a jej wyniki publikuje Rzeczpospolita. W ramach projektu zbadano zachowania ponad 570 tys. konsumentów. Okazało się, że w okresie od kwietnia do października ruch spadł nawet w lokalach typu fast food. Spadek liczby wizyt zanotowały
KFC
i
Burger King
a
McDonald's
nawet o ponad 20%.
McDonald's w oświadczeniu przekazanym
Rzeczpospolitej
podkreśla jednak, że w porównaniu do zeszłego roku firma odnotowuje "przyrost liczby transakcji. Eksperci zauważają natomiast, że spadek ruchu nie musi wiązać się ze spadkiem obrotów, m.in. z uwagi na zmiany nawyków konsumenckich. 
.- Możliwe jest też, że
wzrosła sprzedaż z dowozem
, co przełożyłoby się na dane. W porównaniu z konkurencją, McDonald’s ma najwięcej restauracji stacjonarnych, które mogą generować mniejszy ruch - mówi Jakub Pijanowski z Proxi.cloud.
Niektórzy restauratorzy muszą jednak zamykać swoje biznesy lub znacznie je ograniczać. Przyznają, że kryzys w branży, która nawet
 nie zdążyła odbudować się po pandemii,
jest widoczny.
- Obroty były takie same, co jest efektem wzrostu cen, klientów było bowiem mniej. Do tego dochodzi wzrost kosztów. W efekcie z początkiem listopada zdecydowałem zamknąć dwa lokale i wrócić do działalności z jednym, od którego wszystko się zaczęło - mówi
Rzeczpospolitej
 Michał Juda, właściciel Youmiko Vegan Sushi.
Okazuje się, że praktycznie jedynym sektorem gastronomii odpornym na kryzys są
pizzerie
, które nawet odnotowują wzrosty. Zdaniem ekspertów. Zdaniem Marcina Ciesielskiego, prezesa Mastergrupy, operatora sieci Stopiątka, wiele osób, które rezygnują z bardziej kosztownych wyjść do restauracji, przerzuca się na pizzę.
-  Pandemia pokazała, że
pizzerie są niemal impregnowane na kryzysy
. Są przystępne cenowo, pizza łatwa w transporcie i nie traci walorów smakowych w jego trakcie. I nie można zapominać, że wszystkim smakuje, co ma też znaczenie, zwłaszcza dla rodzin z dziećmi - mówi.
Ostatnie badania wyraźnie pokazują, że zdecydowana większość Polaków oszczędza z powodu inflacji. Mniej wydajemy na alkohol, masło, mięso i warzywa sezonowe. Na rozrywkach poza domem, jedzeniu w restauracjach, podróżach, zakupach ubrań i butów oszczędza od 36 do 46% Polaków.

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA