Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS) podzielił się danymi, z których wynika, że w pierwszym kwartale 2023 roku Polacy wypili aż
o 15,5 proc. mniej napojów spirytusowych
.
Witold Włodarczyk, prezes ZPPPS, wskazał, że analiza danych z lat 2020-2022 pokazała, że wolumen sprzedaży tzw. małpek, czyli mocnych alkoholi w małych butelkach zmniejszył się o ponad 18 proc.
Już w zeszłym roku NielsenIQ.zaobserwował spadek sprzedaży w kategorii wódek czystych o ponad 10 proc. Z kolei cała kategoria napojów spirytusowych zmalała o 5 proc. w relacji rocznej.
Choć spada ilość nabywanego alkoholu, wartość sprzedaży produktów wciąż ma się bardzo dobrze. Cały rynek alkoholi w Polsce wart jest
48,6 miliarda zł
. W ciągu roku (stan na kwiecień 2023 roku) jego wartość wzrosła o 9,7 proc.
Okazuje się, że Polacy najwięcej wydają na piwo, którego sprzedaż wzrosła aż o 11,6 proc. (21,8 miliardów zł). Natomiast wartość sprzedaży wódki wynosi 16,5 miliarda zł (wzrost o 7,6 proc.).
Trzecie miejsce zajmują wina i likiery, które zanotowały wartość sprzedaży na poziomie 4,7 miliarda zł, (wzrost o 10,3 proc.). Rynek whiskey wart jest 3,8 miliarda zł, brandy 349 milionów zł, rumu 300 milionów zł, a ginu – 244,7 miliona zł. Na gotowe drinki wydaliśmy 101 milionów zł, na cydr 61 milionów zł.
Według GUS od początku roku ceny alkoholi poszły w górę o 7,4 proc. Dla porównania, ceny żywności urosły o 6,6 proc.
- Rosnąca inflacja, gwałtowny wzrost kosztów energii, surowców i opakowań szklanych oraz spowodowane tym zwiększenie nakładów na produkcję przyczyniły się do podniesienia cen - ocenił Włodarczyk.