24 grudnia weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która pozwala samorządom
ustanawiać własne zasady wjazdu do stref czystego transportu
. To oznacza, że gminy mogą
zakazać wjazdu do centrów miast
pojazdom niespełniającym odpowiednich norm emisji spalin.
Samorządy mogą również wprowadzić
dodatkowe opłaty
dla samochodów wysokoemisyjnych. Nowela nie nakazuje jednak wprowadzania kategorycznych zakazów wjazdu do konkretnych stref.
Opłata jednorazowa za wjazd do strefy czystego transportu nie może przekraczać 2,5 zł za godzinę, a miesięczny abonament nie może być wyższy niż 500 zł. Opłaty nie obowiązują samochodów napędzanych prądem, wodorem, gazem oraz aut spalinowych spełniających określone przez samorządy normy emisji spalin.
Według nowych zasad, samochody spalinowe i hybrydy będą mogły poruszać się po strefach czystego transportu jedynie
przez trzy lata od ich ustanowienia
- potem będzie obowiązywał całkowity zakaz wjazdu.