Serwis Wired informuje, że marka
Apple
złożyła pozew przeciwko
szwajcarskiej firmie owocowej Fruit Union Suisse
istniejącej na rynku od 111 lat. Chodzi o jej logo. Firma jako znaki graficzne wykorzystuje
czerwone jabłko z biały krzyżem
, nawiązując do szwajcarskiej flagi narodowej.
Apple chcąc bronić swoich znaków towarowych i własności intelektualnej domaga się z
rezygnacji szwajcarskiej firmy z tego znaku.
"
Trudno nam to zrozumieć, ponieważ to nie jest tak, że próbują chronić swoje nadgryzione jabłko. Ich celem jest tak naprawdę posiadanie praw do prawdziwego jabłka, co dla nas jest czymś, co jest naprawdę prawie uniwersalne… to powinno być darmowe dla wszystkich. Obawiamy się, że każda wizualna reprezentacja jabłka - czyli wszystko, co jest audiowizualne lub powiązane z nowymi technologiami lub mediami - może zostać uznane za potencjalnie naruszenie ich własności intelektualnej. To byłoby dla nas bardzo, bardzo duże ograniczenie. Teoretycznie możemy wkraczać na śliskie terytorium za każdym razem, gdy reklamujemy się jabłkiem" - Dyrektor Fruit Union Suisse, Jimmy Mariéthoz, powiedział Wired.
To
nie pierwsza taka sytuacja
. Według Szwajcarskiego Instytutu Własności Intelektualnej Apple także sześć lat temu złożyło wniosek o zatwierdzenie czarno-białego zdjęcia jabłka Granny Smith jako ich własności intelektualnej.
Wówczas wniosek został tylko częściowo zatwierdzony przez władze szwajcarskie. Apple złożyło jednak odwołanie od tej decyzji w kwietniu 2023 roku.
Co istotne amerykański gigant miał także złożyć podobne wnioski dotyczące znaków towarowych w innych krajach, takich jak Japonia, Turcja, Izrael i Armenia. Apple prowadzi agresywną politykę bronienia swoich znaków towarowych i własności intelektualnej. Według raportu Tech Transparency Project
Apple zgłosiło więcej znaków towarowych niż Microsoft, Facebook, Amazon i Google razem wzięte.