Fot. Publicis Groupe Polska / Unsplash
Publicis Groupe CEE i GWI opublikowali raport na temat
wpływu mediów społecznościowych na sprzedaż
. Badali praktyki medialne respondentów w wieku 16-64 lata w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Zdaniem autorów marki, które chcą pozyskiwać konsumentów, powinny dostosować swoje strategie promocyjne do specyfiki mediów społecznościowych, ponieważ
coraz więcej użytkowników wykorzystuje je do zdobywania informacji
.
"Raport jednoznacznie wskazuje, że rola mediów społecznościowych w kształtowaniu zachowań konsumenckich jest
coraz istotniejsza
. Widać też wyraźnie, że by sprostać oczekiwaniom coraz bardziej zaangażowanych użytkowników social mediów,
potrzebne są innowacyjne i przemyślanie strategie marketingowe
" - czytamy w raporcie Publicis Groupe Central & Eastern Europe oraz GWI.
Wyniki badania wskazują, że wykorzystywanie mediów społecznościowych jako źródła informacji jest konsekwencją
malejącego zaufania do tradycyjnych mediów
. Liczba użytkowników TikToka w celu pozostania w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi wzrosła o 30%, z kolei Instagrama o 27%. Do bycia na bieżąco z informacjami ze świata TikToka używa 22% więcej osób, a Instagrama - 11%, podaje raport.
Sondaż wskazuje, że w Europie Środkowo-Wschodniej najwyższy odsetek użytkowników mediów społecznościowych stanowi
pokolenie X
, dla których najpopularniejszą platformą jest Facebook. Zaraz za nimi najczęściej w Internecie można spotkać Millenialsów, którzy swój czas spędzają przede wszystkim na Reddicie, wskazuje raport. "Zatem marki, które chcą dotrzeć do konsumentów dzięki mediom społecznościowym, muszą tworzyć treści skierowane zarówno do młodszych, jak i starszych grup", radzą autorzy badania.
W kwestii śledzenia i znajdowania informacji o produktach w mediach, aż 86% respondentów przyznało, że używa w tym celu Facebooka lub Messengera. 50% wskazało Instagrama, a niewiele mniej, bo 44%, robi to na TikToku.
- Media społecznościowe przeniknęły do każdej dziedziny życia w regionie - od tego, w jaki sposób konsumenci odkrywają produkty, po sposób, w jaki zdobywają informacje. Dane potwierdzają, że Marketerzy muszą nadążać za tempem zmian, tworząc treści, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby zarówno młodszych, jak i starszych odbiorców w CEE [Europie Środkowo-Wschodniej] - podkreśla cytowana w raporcie Maria Tudor, dyrektor operacyjna w Publicis Groupe CEE.
Badanie przeprowadzono na użytkownikach Internetu w siedmiu kluczowych krajach regionu: Polsce, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Grecji, Węgrzech oraz Rumunii.
Fot. Publicis Groupe Polska