Firma Personnel Service, która specjalizuje się w kompleksowej rekrutacji pracowników, przeanalizowała sprawozdanie Państwowej Inspekcji Pracy. Okazuje się, że w 2021 roku
liczba naruszeń praw pracowników wyniosła ponad 42 tysięcy
i była prawie o 6 tysięcy większa niż w 2020.
Wśród naruszeń wymieniono m.in.
nieterminowe wypłaty wynagrodzenia dla niemal co piątego pracownika, łamanie zasad BHP, naruszenie przepisów o czasie pracy oraz nieudzielanie urlopów wypoczynkowych
.
- Znalezienie uczciwego pracodawcy, który nie dopuszcza takich sytuacji to zadanie dla pracownika, zwłaszcza w momencie szukania nowej pracy. Bowiem już na etapie wysyłania CV można sprawdzić firmę i opinię o niej, rankingi czy odezwać się do pracowników, którzy już tam pracują - radzi Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy Personnel Service S.A.
Kolejną rzeczą, którą może zrobić osoba poszukująca pracy jest
ocena punktualności oraz udzielania informacji zwrotnych
przez pracodawcę. Zdaniem Personnel Service, pracodawca powinien przekazać kandydatowi harmonogram, na który składa się liczba etapów rekrutacji, termin odpowiedzi oraz informacja zwrotna związana z niezakwalifikowaniem się do kolejnego etapu rekrutacji.
Eksperci podpowiadają także, jakie pytania warto zadać pracodawcy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Kandydat powinien zapytać o powód, dlaczego szukają nowego pracownika czy o rotację w firmie.
Należy również pamiętać, że pytania dotyczące wiary, polityki, czy planowania potomstwa są niezgodne z kodeksem pracy, dlatego pytania ze strony pracodawcy powinny krążyć wokół doświadczenia, kompetencji czy znajomości języków obcych.
- Warto też, żeby pracodawca dał nam znać o szkoleniach BHP, badaniach medycyny pracy czy szkoleniu wprowadzającym w strukturę i kulturę organizacyjną firmy. Dla osób, które szukają pokrewnego stanowiska w tej samej branży, cechą rzetelnej firmy będzie też zachowanie tajemnicy rekrutacji - wskazują.
Ostatnim krokiem, który może wykonać kandydat, jest sprawdzenie na pierwszym etapie rozmowy kwalifikacyjnej, czy oferta na którą się aplikowało pokrywa się z zadaniami na stanowisku oraz zadać pytania o możliwość rozwoju w ramach organizacji.
- Ścieżka kariery, szkolenia, kursy językowe świadczą o organizacji, która chce pracownika na lata - dodają eksperci.