Fot. East News / UOKiK
Podczas kontroli przeprowadzonych przez UOKiK w myjniach samochodowych i na parkingach,
wykryto nieprawidłowości w aż 23% spośród badanych przedsiębiorstw
. Głównym przewinieniem było
niejednoznaczne informowanie o cenach
lub całkowity brak cenników.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2023 roku skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych, łącznie 209 usługodawców. W 23% z nich (26 parkingach i 22 myjniach) dopatrzył się przewinień dotyczących uwidaczniania cen: brak cenników lub niewymienianie wszystkich oferowanych usług.
"Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie "od…" lub "od… do…". Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać" - podano w komunikacie UOKiK.
Fot. UOKiK
- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji - zaznacza prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. - Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty.
Kara za takie praktyki może sięgać 20 tys. zł. UOKiK nałożył
kary pieniężne na 32 przedsiębiorców na łączną kwotę 40 tys. zł
. Połowa zakładów, u których stwierdzono nieprawidłowości, "podjęła dobrowolne działania naprawcze".
UOKiK przypomina prawa konsumenta podczas korzystania z parkingów i myjni samochodowych. Kierowcy mają prawo znać dokładną cenę za usługę, z której skorzystają i powinna być ona przedstawiona w widocznym miejscu, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, natomiast w przypadku promocji, klient ma prawo poznać najniższą cenę usługi z okresu 30 dni przed obniżką.
Fot. UOKiK