W ostatnich dniach dużo mówi się o
moderowaniu treści na serwisach takich jak Facebook, TikTok, czy Instagram
. Kilka dni temu właściciele gigantów internetowych stawili się przed komisją senacką USA i odpowiadali na pytania o to, co zrobili, by ich platformy były bardziej bezpieczne dla dzieci. Mark Zuckerberg przepraszał za popełnione błędy i zapewniał, że Meta podejmuje wszelkie możliwe działania, by zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom.
Teraz w serwisie
Niebezpiecznik.pl
pojawił się materiał, w którym jego autor Piotr Konieczny zwraca uwagę na brak moderacji treści na Facebooku. Konieczny zwrócił uwagę, że na Facebooku działał
fałszywy profil jednego ze sklepów komputerowych
. Konieczny napisał ostrzeżenie i prośbę do Facebooka, by zajęła się tą sytuacją. W odpowiedzi
jego post został usunięty
przez serwis po 5 minutach. Co ciekawe, fałszywe konto wciąż pozostało.
Autor artykułu zwraca uwagę, że przez brak moderowania treści tracą użytkownicy, ale także Facebooku. Konieczny stwierdził, że konieczne jest wprowadzenie
przepisów, które zmuszą gigantów internetowych
takich jak Facebook czy Google do
zatrudniania większej liczby moderatorów:
"Chcę przez to powiedzieć, że Google i Facebook też na tym procederze tolerowania scamerskich reklam tracą. Ale najwyraźniej tracą za mało. Chyba sporo mniej, niż koszty, jakie generowałoby zatrudnienie wystarczającej liczby ludzi-moderatorów. I pewnie dlatego wciąż tego nie robią" - uważa autor.
"Jeśli ktoś prawem nie zmusi BigTechów do zatrudniania moderatorów w odpowiedniej liczbie, to nic się nie zmieni. Ejaj srejaj. Algorytmiczna moderacja jest wciąż bardzo daleka od ideału. Unia Europejska utarła ostatnio trochę nosa Apple. Może pora na Metę i Google? Zwłaszcza że brak moderacji to nie tylko scamy takie jak lewe sklepy czy promocja piramid finansowych. To także hejt, nękanie i prześladowanie, które w części przypadków nie kończy się pustym portfelem, a czymś poważniejszym - próbą odebrania sobie życia przez ofiarę"- dodaje.
Ostatecznie fałszywe konto sklepu komputerowego zostało usunięte z platformy, jednak jak dodaje Konieczny,
pojawiło się już nowe
. Tym razem
oszuści podszywają się pod inną markę
:
"Nad ranem lewy fanpage Komputronika spadł z rowerka. W końcu. Ale za to ten scam pojawił się teraz pod marką Media Marktu i Neonetu… Czy na usunięcie nowych stron oszustów znów poczekamy tydzień?" - podaje.