Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
w wydanym w piątek komunikacie poinformował, że
na firmę Brother
nałożona została
kara w wysokości 1,4 mln zł
za
narzucanie
sklepom internetowym
minimalnej ceny drukarek.
Producent drukarek w latach 2010-2017 ograniczał swobodę sklepów w ustalaniu cen sprzedaży drukarek przez Internet.
Okazało się, że spółka wymagała, aby nie były one tańsze od ustalonego przez nią poziomu.
W momencie kiedy sprzedawca oferował drukarki po niższych cenach, forma interweniowała i groziła sprzedawcom sankcjami lub ograniczeniem dostaw.
Jak podaje UOKiK utrzymywanie cen detalicznych na ustalonym poziomie było korzystne dla fimy Brother, ponieważ dzięki temu sklepy internetowe mogły osiągać wyższą marżę, przez co chętniej zaopatrywały się w drukarki tej firmy.
"Działania Brother
ograniczały efektywność konkurencji cenowej
pomiędzy sklepami i powodowały, że ceny drukarek były na bardzo zbliżonym poziomie u różnych sprzedawców" - powiedział, cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wiadomo, że sankcja UOKiK była o 40 procent niższa niż przewidziano pierwotnie, ponieważ
producent dobrowolnie poddał się karze.
Decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.