fot. East News
Polska od lat zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej pod względem bezpieczeństwa na drogach. Co więcej, największy procent sprawców wypadków (12 proc.) to
kierowcy w wieku 18-24 lat
. Tylko w latach 2018-2022 najmłodsi kierowcy spowodowali łącznie ponad 30 tysięcy wypadków.
Właśnie dlatego Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała system szkolenia i egzaminowania przyszłych kierowców. Niestety kontrolerzy wykryli
błędy na każdym etapie systemu
.
"Już wcześniejsze kontrole NIK w 2001 roku, w 2010 roku i w 2014 roku wskazywały na konieczność poprawy skuteczności procesu szkolenia kierowców" - czytamy.
W ocenie NIK szkolenie kandydatów ma na celu uzyskiwanie pozytywnych wyników egzaminów, a nie nabycie odpowiedniego poziomu wiedzy, który zapewni kierowcy bezpieczeństwo na drodze. Właśnie dlatego kursanci wolą podchodzić do egzaminu kilka razy niż wykupić dodatkowe godziny szkolenia. Ponadto aktualne przepisy pozwalają zdawać egzamin wielokrotnie tego samego dnia.
Ponadto nie istnieje spójny system szkolenia i egzaminowania, przez co wykształciło się
zjawisko "turystyki egzaminacyjnej"
. Niektórzy kandydaci decydują się również na podejście do egzaminu teoretycznego w większych miastach, a na praktyczny wybierają mniejsze.
- Ponad 1000 osób przyjechało z województwa zachodniopomorskiego na egzamin do Łomży, pokonując średnio 470-670 km i omijając po drodze 40 bliższych ośrodków egzaminowania - oświadczył na konferencji Paweł Zambrzycki z Departamentu Infrastruktury NIK.
NIK wskazał również, że od 2016 roku prowadzący szkolenie nie ponosi odpowiedzialności za rzetelne przygotowanie kandydata do egzaminu państwowego.
Najbardziej niepokojące są jednak
błędy w pytaniach egzaminacyjnych
.
"Przeprowadzone badanie 300 losowo wybranych pytań egzaminacyjnych wykazało, że co dwudzieste pytanie oraz propozycja odpowiedzi sformułowane były w sposób niejednoznaczny, a co dwunaste zawierało błędy" - napisano w raporcie.
NIK alarmuje, że z roku na rok rosną koszty wypadków i kolizji drogowych, które sięgają ponad 39 miliardów zł rocznie. Dlatego kontrolerzy przygotowali zalecenia dla Ministra Cyfryzacji, Ministra Infrastruktury oraz starostów.
Wśród nich zaproponowano m.in. zmianę finansowania WORD, przydzielenie tworzenia i weryfikacji pytań egzaminacyjnych Instytutowi Transportu Samochodowego, określenie ważności egzaminów teoretycznych czy wprowadzenie obowiązku przystąpienia do egzaminu państwowego w WORD w pobliżu siedziby ośrodka szkoleniowego, w którym uzyskano pozytywny wynik egzaminu wewnętrznego.