Z najnowszego badania "Indeksu cen w sklepach detalicznych" prowadzonego przez UCE Research, Hiper-Com Poland i Wyższe Szkoły Bankowe wynika, że z
12 obserwowanych kategorii produktów
, ceny 11 z nich wzrosły. Jako jedyne
w maju potaniały owoce - o 6,4 procent.
W maju 2022 roku w porównaniu do maja ubiegłego roku w sklepach było drożej o
16,7 procent.
"Do głównych czynników podwyżek w maju br. należy ponowna fala wzrostów cen paliw, wynikająca m.in. z ryzyka wprowadzenia sankcji na rosyjską ropę. Do tego dochodzi utrzymujący się szok na rynku żywności wywołany ograniczeniem dostaw z krajów objętych konfliktem zbrojnym. Przy tym popyt konsumpcyjny wciąż pozostaje wysoki" - zauważa Tomasz Kopyściański z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.
"Spadek cen owoców o kilka procent spowodowany był zwiększeniem importu cytrusów z krajów Morza Śródziemnego oraz nadprodukcja jabłek w Polsce, których nie można było eksportować do Rosji oraz Białorusi. Ponadto w maju pojawiły się też pierwsze tegoroczne krajowe truskawki" - wskazuje Hubert Gąsiński z WSB w Warszawie.
Z kolei najbardziej wzrosły
ceny produktów tłuszczowych - o 54,8 procent
, w porównaniu do ubiegłego roku. Olej zanotował skok cen o 57,9 procent, a masło - 52,7 procent. Niewiele mniej zdrożały tzw. inne produkty - o 36,9 procent. W tej kategorii znalazła się m.in. karma dla psów, która zdrożała o 61,8 procent, oraz karma dla kotów – o 14,8 procent. Pieluchy w porównaniu do cen z maja poprzedniego roku zdrożały o 17,6 procent.
Wśród najszybciej drożejących produktów znalazło się także
pieczywo, którego ceny wzrosły 30 procent.
Mięso w ujęciu rok do roku zdrożało 26,8 procent. Ceny wołowiny poszły w górę o 36 procent, drób o 25,1 procent, a wieprzowina podrożała o 12,7 procent.
Jeśli chodzi o produkty sypkie, to najbardziej zdrożała mąka, bo o 47,7 procent, cukier o 41,5 procent, a makaron o 30,7 procent.
Według ekspertów szczyt wzrostu cen w sklepach może wystąpić na przełomie sierpnia i września. Wówczas wielkość zbiorów produktów rolnych, będzie bezpośrednim czynnikiem dalszych zmian w indeksach cen produktów dóbr konsumpcyjnych.