Polscy uczniowie klas IV są w
pierwszej piątce najlepszych na świecie
pod względem umiejętności
czytania ze zrozumieniem
w rankingu Progress in International Reading Literacy Study. To międzynarodowe badanie osiągnięć uczniów w czwartym roku nauki w zakresie umiejętności rozumienia czytanego tekstu. W rankingu za 2021 rok również zajmowaliśmy piąte miejsce, jednak liczba punktów, którą wówczas uzyskaliśmy, była wyższa.
W Europie Polskę wyprzedziły
jedynie dzieci z Anglii
. Inne kraje, które znalazły się wyżej w zestawieniu to Singapur, Hong-Kong i Rosja.
Z badania wynika, że
lepiej z czytaniem radzą sobie dziewczynki
niż chłopcy, jednak sytuacja wygląda tak nie tylko w Polsce, a we wszystkich krajach. W Polsce różnica wynosi 20 pkt., więcej niż średnia, która ukształtowała się na poziomie 18 pkt.
Polscy uczniowie mają się także wyróżniać jednym z najwyższych poziomów samooceny umiejętności czytelniczych:
- Wyraźnie widać, że Polscy uczniowie potrafią sobie dobrze radzić z bardziej skomplikowanymi operacjami związanymi z interpretacją tekstu, nieco minimalnie słabiej sobie radzą z prostymi czynnościami. To jest ciekawe, bo wydawałoby się, że te trudności, te bardziej skomplikowane sposoby myślenia, wyciągania wniosków powinny być trudniejsze dla większości uczniów, a u nas z tym akurat jest inaczej - skomentował wyniki badania sekretarz stanu w resorcie edukacji Dariusz Piontkowski.