Platforma marketingowa Awin zrealizowała badanie wśród współpracujących z nią
influencerów
z USA i Wielkiej Brytanii dotyczące
wypalenia zawodowego
. Okazuje się, że przyznaje się do niego aż
78% osób
, którzy żyją z tworzenia treści na Instagramie, TikToku czy Facebooku. 30% przyznaje, że wypalenie zawodowe odczuwa "często", 48% wskazuje, że "czasami".
Z badania wynika, że najczęściej wypalenie zawodowe odczuwają
instagramerzy
, przyznaje się do tego 71%, z czego 50% twierdzi, że to stan, z którym mają do czynienia często. Do wypalenia przyznaje się również 39%
tiktokerów
i 30% influencerów, dla których główną platformą jest
Facebook
.
Wśród przyczyn wypalenia zawodowego influencerzy najczęściej wskazują
zmiany na platformach
(72%), a także
brak kreatywności
i pomysłów na nowe treści (64%). Dalej źródłem frustracji jest dla nich
brak przerw od social mediów
(58%),
presja utraty obserwujących
(47%) oraz
presja zarobku
(44%). Badani przyznają, że są to również powody, przez które
nie robią sobie przerw od pracy
.
Ponad połowa (56%) respondentów przyznaje, że
pandemia
zwiększyła pozimo ich wypalenia, a 53% stwierdza, że ich pasja do tworzenia treści w ciągu ostatniego roku znacznie zmalała. Dwie trzecie badanych twierdzi, że wypalenie zawodowe ma
wpływ na ich zdrowie psychiczne
, a 49%, że w związku z frustracją i zmęczeniem social mediami korzysta z alternatywnych źródeł zarobku. 44% badanych wskazuje, że aby radzić sobie z niepokojem i stresem, zaczęło planować dni wolne lub urlopy.
Influencerzy przyznają również, że platformy, na których działaja, nie oferują wystarczających zasobów do radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. Twierdzi tak 85% twórców Instagrama, 56% działających na TikToku i 59% tworzących treści na Facebooku.
Portal Adweek, komentując wyniki badania, zauważa, że problemy związane z wypaleniem zawodowym czy zdrowiem psychicznym związane z tworzeniem treści były "nieuniknione". Już w 2017 roku 28% influencerów deklarowało, że
social media to ich praca na pełen etat
.
- To stało się już powszechne. Wielu twórców rzuca pracę i wybiera media społecznościowe jako swoje jedyne zajęcie. Nic dziwnego, że odczuwają presję - mówi Carissa Flinders, menedżerka ds. współpracy z influencerami w Awin.
- Kiedy jesteś twórcą, musisz ciągle działać. Ciągle tworzyć nowe treści i to na wysokim poziomie. Jeśli to ci się nie uda, zgadnij co się stanie. Ktoś inny cię zastąpi - dodaje z kolei Shane Baker, konsultant ds. marketingu cyfrowego.